Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av J0hanna
Jag tar tillbaka det jag skrev, felet är tillbaka. Exakt samma, med samma felkod.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Har du testat att skifta plats på spridarna??

//David
av J0hanna
Nybbe_gefle skrev:Har du testat att skifta plats på spridarna??

//David
Jag trodde att jag behövde hjälp med det, och inte haft någon som haft tid. Men kollade idag, och såg att jag skulle klara det själv. Ska göra det i morgon, berättar hur det gick.
Jag har förresten fått felkod 1-1-5 också. Men bara vid ett tillfälle som jag vet ännu.

Det är förresten konstigt med felkoderna, alla säger olika. Kollade på en verkstad idag, och inte ens de var säkra på vilken som hörde till min bil pga årsmodellen..
av lennart lundberg
Hej igen!

Har funderat lite på ditt problem.
Kan det var så att någon av bensinpumparna börjar att krångla om bilen har gått långt, som gör att bränslesystemet tappar tycket lite då och då och på så sätt ger lite magert med bränsle och som i sin tur ger dessa felkoder.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Hmm.....när du fick 1-1-5 fick då oxå 1-1-3? För i så fall har du ju något fel på båda spridargrupperna...... På kabelstammen till spridarna ska det sitta 2 jordningar (skruvade mot ovansidan på toppen), kika på dessa eftersom du nu fått felkod på båda grupperna. Sen tror jag inte att det skulle skada att kolla upp alla jordpunkter till styrboxen!! Trång och bökigt att komma åt uppe vid sidan av kopplingspedalen men kan ju dessvärre vara nödvindigt!

Lycka till!!

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
lennart lundberg skrev:Hej igen!

Kan det var så att någon av bensinpumparna börjar att krångla om bilen har gått långt, som gör att bränslesystemet tappar tycket lite då och då och på så sätt ger lite magert med bränsle och som i sin tur ger dessa felkoder.

Lennart 960
Om det vore så så borde felkod sättas för mager blandning inte för fel i spridargrupp.

Jag har en verkstadshandbok till Motronic 1.8 hemma, ska kika i den och se vad den säger om 1-1-3 och 1-1-5!!

//David

//David
av J0hanna
Nybbe_gefle skrev:Hmm.....när du fick 1-1-5 fick då oxå 1-1-3? För i så fall har du ju något fel på båda spridargrupperna...... På kabelstammen till spridarna ska det sitta 2 jordningar (skruvade mot ovansidan på toppen), kika på dessa eftersom du nu fått felkod på båda grupperna. Sen tror jag inte att det skulle skada att kolla upp alla jordpunkter till styrboxen!! Trång och bökigt att komma åt uppe vid sidan av kopplingspedalen men kan ju dessvärre vara nödvindigt!

Lycka till!!

//David
Ja, de kom samtidigt. Jag ska kika på dem! Näe det skulle det nog inte, men det behöver jag hjälp till och det inte så många som tycker det är så roligt därunder..

Kan det ha något att göra med slutstegen som sitter mellan databoxen å spridarna, det är ett till varje grupp..?

mvh
Johanna
av J0hanna
Nybbe_gefle skrev:

Lennart 960
Om det vore så så borde felkod sättas för mager blandning inte för fel i spridargrupp.

Jag har en verkstadshandbok till Motronic 1.8 hemma, ska kika i den och se vad den säger om 1-1-3 och 1-1-5!!

//David

//David
Jag vet inte helt säkert vad 113 betyder till min bil, det är en 95:a som är uttagen -94.
Det som det står mellan är de två du nämnde ovan.
Är det någon som vet säkert?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
J0hanna skrev:
Nybbe_gefle skrev:

Lennart 960

//David

//David
Jag vet inte helt säkert vad 113 betyder till min bil, det är en 95:a som är uttagen -94.
Det som det står mellan är de två du nämnde ovan.
Är det någon som vet säkert?
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
av J0hanna
Tack, där fanns det inte flera olika alternativ =) På dataprog. kommer det upp flera olika varianter.

Fuel trim (lambda control) too lean or rich Mixture incorrect; O2S wiring fault High fuel consumption Fault in Injector 1,2,4 Fuel Injector

Finns ju alltid en buffert. Mitt batteri är p[…]

Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade olj[…]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]