Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
errim skrev:Din tryckplatta med ojämna solfjädrar kommer väl inte att funka? Blir väl svårt att rikta dessa? Eller ny tryckplatta ingick i kopplingssatsen?
Det ingår i satsen. Men anledningen till att solfjädern var ojämn var att beläggen på lamellen släppt och lagt sig lite "på hög" så det var mycket belägg på ett ställe och nästan inget på ett annat. Därför gick det inte att frikoppla heller. Så jag tror faktiskt att tryckplattan skulle kunna funka
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ägnat dagen åt att plocka svamp och storhandlat med frugan. Hon är ledig fredagar numera (tränar inför pensioneringen) och det känns som bra avkoppling efter några dagar med Volvon. Fått orderbekräftelse på allt jag beställt och köpt det sista (tror jag) på Biltema i går. Får se när grejerna kommer, tidigast tisdag i alla fall. E.v kommer staget till backspärren redan på måndag. Ha en bra helg alla :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Idag har jag börjat med Volvon igen. Haft isär bromsarna och shimsat staget i handbromsen (har fortfarande inga justeringar i trummorna), haft isär och smort kolvarna i oken och smort anläggningsytor och glidytor till klossar. Och montetat på vinterdäcken. Sist monterade jag det nya lagret i vevaxeln. Fick limma (Loctite 641) det för det skulle fastna i hålet. I morgon förmiddag ska jag hämta den nya kopplingen och lite andra grejer på posten. Så till slutet av veckan så ska den rulla igen, och då även gå att frikoppla :-o :-)
av errim
Bra jobbat :-) Jag gillar att du håller liv i bilen och reparerar den med god kvalitet! Det är ju faktiskt miljövänligt att laga istället för att skrota och köpa nytt.

En annan sak, så är det ju sorgligt att våra politiker har skött E85-frågan så illa att det inte går att köra på det bränslet längre. Jag funderar också på att konvertera om min bil (240-92) till bensin igen, men det bär mig emot.

Finns väl inte mycket svamp i år? Sommaren har väl varit för torr för det.
Med vänlig hälsning, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
errim skrev: Finns väl inte mycket svamp i år? Sommaren har väl varit för torr för det.
På vissa ställen finns det, dock inte där vi brukar plocka...... Det blev i alla till några varma smörgåsar till kvällsmat. Och massor av frisk luft. :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Hämtade delarna igår förmiddag. Fixade en centreringsdorn till lamellen. Men, vevaxeltätningen var fel... :crying: Blev inget gjort på förmiddagen :-( På eftermiddagen fixade jag med spolarbehållaren, det är trångt där så för att få dit den fick lag ta bort kolkanistern och flytta på reläna för signalhornen och hel och halvljus som jag monterat tidigare. När jag lyft bort kolkanistern låg det massor av material inifrån den (den är "avluftad" undertill) som jag fick dammsuga upp. När jag sedan satte tillbaka spolarbehållaren och kolkanistern sist fick allt plats och ljus och tutan fungerar fortfarande. Och behållaren är tät... :-D
Ska byta "pinnen" till backspärren idag, är lite "pyssel" med det, där är ju kablar till overdriven också i spaken.
Hoppas på att jag får tätningen till vevaxeln snart, har inte fått leveranstid än :bored:
Användarvisningsbild
av lennarte
Bytt pinnen/dragstången/plastbiten till backspärren idag. Det var lite pussel med det, där är ju kablarna till overdrive knappen också. Efter några försök så fick jag ihop det. Man måste ta det i rätt ordning och den stora gummidamasken skulle ju också vara med. Fick värma på krympslang på kablarna uppe vid overdrive knappen. Överväxeln har hoppat i och ur vid motorvägsfart några månader, har inte kunnat räkna ut varför. Upp till c:a 120 - 130 km/tim funkar den kanon, men över den hastigheten hoppar den ur och i 3 - 4 gånger, sedan fukar det. Kör inte såå ofta så fort så jag har inte brytt mig. Kanske att kablarna fått lite kontakt? Får se i nästa vecka hur det blev. Har inte fått leveranstid på vevaxeltätningen, så den kommer nog inte innan helgen :-( :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick i går leveransbesked på vevaxeltätningen i Post Nords app. 1 - 2 dagar från söndag, så nu börjar det "klia i fingrarna" igen. Har ingen bil, frugan cyklar normalt men idag och i morgon har hon ärende efter jobbet. Så först vid 19:00 tiden kan jag hämta den. Slutar det regna och blåsa kan jag i.f.s cyckla (c:a en mil T.o.r),men fortsätter det kanske jag snart kan ta båten.....
IMG_20201026_071758.jpg
IMG_20201026_071758.jpg (475.96 KiB) Visad 341 gånger
Det har dock slutat regna nu :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick SMS från Post Nord att tätningen fanns att hämta. Det slutade regna vid 13:00 tiden och vid 14:00 tiden då jag tog min cykel och gav mig iväg. Efter 2 km började det regna igen :P men det blev aldrig då mycket så jag behövde ta på regnstället. Så, i morgon bitti börjar montering av ny koppling på gammal bil :-D :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:,men fortsätter det kanske jag snart kan ta båten.....

Haha ja, det har varit typ samma här. Jag har ingen båt dock, så får väl snart simma :-(

Vi håller tummarna att vevaxeltätningen är rätt och växellådan hamnar på plats snällt och fint :-)
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]