Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av L3LL3
Jag (eller rättare sagt en bekant) var och drog lite i kablarna där, men vi såg ingenting som var löst. Givaren sitter dock väldigt illa till. Hur bär man sig åt för att komma åt den och montera bort den (om det behövs)?

/LS
Användarvisningsbild
av frasse4
Har du multilink eller stel bakaxel?
Användarvisningsbild
av lennarte
L3LL3 skrev:Jag (eller rättare sagt en bekant) var och drog lite i kablarna där, men vi såg ingenting som var löst. Givaren sitter dock väldigt illa till. Hur bär man sig åt för att komma åt den och montera bort den (om det behövs)?/LS
Du måste dela på kontaktstycket och "syna" kablarna. Själva givaren har jag inte hört någon som haft en trasig.
Användarvisningsbild
av L3LL3
@frasse4 - Jag trodde iofs. att alla 960 hade delad bakaxel, men ja, min bil har det. :-)

@lennarte - Frågan är hur man kommer åt givaren för att dela på den? Det såg väldigt trång ut där uppe. :-o

/LS
Användarvisningsbild
av lennarte
L3LL3 skrev: @lennarte - Frågan är hur man kommer åt givaren för att dela på den? Det såg väldigt trång ut där uppe.
Då sitter den kanske också mer skyddad än på "vanliga" 7/900. Du kanske kan mäta från någonstans på vägen? På min 745 sitter en kopplinggsbox under klädseln på bak kanten av vänster hjulhus. Svår att öppna, men där kan du dela på kablarna och ohm mäta, jag hade avbrott i kontaktstycket på bakaxeln (ärgart sönder i kontaktstycket) så min ABS fungerade bara då och då. Köpte en beg kabel på skroten (50 kr) sedan funkade det. Man kan mäta på andra ställen längre fram också, men du kanska får ha ett elschema då för att hitta kopplingsplintarna. På min är det en grön/vit och en brun/vit kabel som går fram till en "delare" under insrtumentbrädan någonstans, där det går till hastighetsmätaren resp. ABS boxen. vet ej om signalen också går till tänd/bränsleboxen därifrån eller den signalen kommer från hastighetsmätaren
Användarvisningsbild
av L3LL3
OK!

Nu är bilen tillbaka från verkstad och det har konstaterats att det är instrumentet som felet sitter i. Jag antar att det är lite vanskligt att leta efter dylika reservdelar på skroten, så jag vill fråga efter tips på firmor som renoverar hastighetsmätare/instrument (gärna med egna erfarenheter = goda omdömen)?

/LS
av bönan
Instrument Jige i Leksand är mycket duktiga och inte speciellt dyra. Gjorde en omfattande renovering av instrumentet i min 960 och tog 1500 kr.

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]