Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hmm jag köpte mig en ultraljudstvätt, kan ju inte skada. då vet jag att det blir rent...eller ja så rent det kan bli. kolla hur skitigt vattnet är, jag trodde den var renare än så.

Bild
Vad brukar vara enklast när man sätter ihop det igen, tänker mest på spridarna då dom satt rätt hårt både i fuel railen och insuget. sätta spridarna på fuel railen först eller sätta dom i insuget först?
lennarte skrev:Som jag skrev innan "våld och vaselin".... :-D
tolkar det som det inte spelar någon större roll då det nog bara krävs en del våld med lite glid :-)

på bilden nedan är den nya flamfällan och den gamla är det dom som blir igen satta eller finns det något filter i oljefällan också som kan sättas igen?

Bild
Har sprungit in i en hård betongvägg. oringsatsen till spridarna var FEL och volvo har ingen annan sats, om inte dom har så har väll ingen? vad gör jag nu? bifogar bild på eländet, lämnat tillbaka de 3 obrutna satserna. "hattarna" är för höga och plast brickan är alldeles för stor.

Bild
Det får bli de gamla delarna, hattarna verkade inte så skadade då dom sitter som berget. köpte oringar på mekonomen, dom var billiga, 13kr styck. vissa online sidor tog 30kr styck + frakt med väntetid. kommer sakna fysiska butiker, dom dör i drivor nu. tog mig 15 minuter att få dessa.
Dom jag fick med i satsen som inte fungerade har nog legat på volvos hylla länge då dom verkade lika hårda som orginalen nästan. dom från mekonomen var mjuka och kändes väldigt nya och billigare.
verkar dessutom som att dessa spridare inte är super ovanliga så jag hittade på autodoc för ca 1500kr styck om det skiter sig rejält.

Bild
Det gick bra. kan rekommendera sprut silikon när man monterar sprindarna, dom gled på så lätt att jag släpade ut stora brandsläckaren och kärringen fick stå redo när jag testade för jag var övertygad om att det kommer läcka. vaselin är säkert bra men silikon är nog snäppet värre.
ett problem kvarstår som jag hoppats bli av med och det är att den har dålig tomgång och går ojämnt vid kall start, snabbt pet på gaspedalen och problemet försvinner. första 2 sekunderna efterstart går den normalt sen är det som den hostar till och börjar gå dåligt, ett pet på gasen och den är tillbaka på banan, är den varm körd är det inga problem. ju kallare det är ju värre, på sommaren är det knappt märkbart ibland, är det 15 minus så hostar den inte till då stendör den efter sina 2 bra sekunder.

nåja den går i övrigt bra nu och tomgången hämtas upp fint, lätt startad och glad i övrigt, har lite lustigt klonkande från framvagnen ibland vilket måste undersökas, då bad jag även besiktnings mannen att slita och dra ordentligt och förklarade mina klonkande problem, han hittade inget fel, fast han verkade mest intresserad av att påpeka hur lite rost det var överallt ;-) . klonkar inget i stora gupp men vid små gupp eller ojämnt underlag där hjulen skakar så låter det tydligt.

Bild
Bra det löste sig, ja ibland är det skönt med fysiska butiker. Jag brukar köpa oringar och kopparbrickor på den lokala OK-macken. De hade i alla fall förr hela satser och man betalar bara några kronor styck. Sist skulle jag köpa lite bensinslang, då jag inte hittade det i butik frågade jag i kassan. De "fick inte sälja det längre" men kassören hade sparat några rullar bakom disk så det löste sig
frasse4 skrev:Bra det löste sig, ja ibland är det skönt med fysiska butiker. Jag brukar köpa oringar och kopparbrickor på den lokala OK-macken. De hade i alla fall förr hela satser och man betalar bara några kronor styck. Sist skulle jag köpa lite bensinslang, då jag inte hittade det i butik frågade jag i kassan. De "fick inte sälja det längre" men kassören hade sparat några rullar bakom disk så det löste sig
Ja OK mackarna hade även verkstäder förut, iallafall de stora. när jag köpte den här bilen fick jag med en OK handbok just för den här bilen med fina detaljerade sprängskisser och mycket annat. den är lika tjock som en motsvarande haynes handbok. idag när man går in i en mack ska man ha tur om det finns en liten mini hylla i något hörn med en lampa och en motorolja. tråkigt då man ofta har närmare till en mack än mycket annat. minns att farsan alltid rände på lokala OK macken när han skulle mecka bil, den var stor så dom hade det mesta, det dom inte hade kunde man beställa. dom hade en disk med kataloger där man fick visa vilka delar man ville ha så beställde dom åt en.

Ja nu är det bara dom "vanliga" problemen kvar, klonkande framvagn och det där tomgångs tappet vid kall start. kanske ska testa om tändstifts "gapet" är rätt. har en gammal saab 900 turbo som jag fick av min bror när jag tog körkort eftersom han aldrig fick den att fungera som den skulle, den röck när turbon laddade och skakade och han jobbade som bilmeck och han lyckades aldrig fixa det, trots han hade motorn nere i molekyler utan resultat. när jag fick den så läste jag på ett forum att saabarna med turbo är väldigt känsliga för stift avståndet så jag knackade ihop stiften från orginal 0.8mm till 0.7mm, tänkte att det inte skulle ändra något men rycket var som bortblåst, när jag endå var i farten lödde jag om styrboxen så den laddade 1 bar istället för 0.7 och höll laddet även vid högt varv. sen kom det roliga, jag åkte till min bror och sa att han skulle test köra saaben för jag tror det var något mer fel på den. vad arg han var för att han missat en sådan lite sak, då bilen gick riktigt bra efter det.
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.