Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lassekar
Officefb skrev:
Lassekar skrev:
Officefb skrev: Grattis! :-)-) Kan bara föreställa mig känslan när du hittade den :shock: Ska du göra en tråd om den så man får se skönheten?
God kväll och Tack!
Jag ska hämta bilen på söndag, kanske det blir en tråd om "skönheten" så småningom. :wink:
Pillar in en mobilbild på bilen. Det är löv på huven, inget annat.
Trevlig helg
/Lasse
Volvo 745 -86.jpg
Nice! Ser riktigt fin ut ju :-)-)
Hej igen!
Nu står bilen på gården, hemresan gick över förväntan och nu har jag synat bilen ytterligare.
Den är riktigt fin, en fingervisning på skicket är aluminiumlisten på golvet till bagageutrymmet, inte en skråma eller buckla på den!
Listen brukar vara ordentligt stukad på bilar som har använt, inte minst som ”laståsnor”.
När jag kikade in i verktygsfacket till höger i bagageutrymmet satt alla originalverktyg på sina platser och såg orörda ut!
Det blir nog en tråd lite längre fram. :wink:
Ha en fin måndag
/Lasse
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Rådlös skrev:Päpplet:
En förgasare kan i bästa fall hålla en bra luftbränsleblandning (så nära man kan komma en låg förbrukning, minimala utsläpp [som knappast är låga på en förgasarmotor] och god energiomsättning) i 4 olika körlägen. Alltså 4 olika lägen med avseende på fart och belastning, motorns kondition och inställning etc. etc.
och det är helt 100% felaktigt :-(O) en förgasare klarar betydligt fler belastningsförhållanden än så annars är det en riktigt dålig förgasare från en bil äldre än t-ford :lol:

skillnaden är att en förgasare är lättast att ställa in efter vad motorn vill ha..... istället för som med insprutning vad katalysatorn vill ha för bästa funktion/avgasvärde
Användarvisningsbild
av lennarte
Oavsett om det är förgasare eller insprutning så fungerar en motor bäst vid Lambda 1. Ett modernt styrsystem klarar millioner olika körsätt och förhållanden. En förgasare har inte "skuggan" av en chans mot det. Boxen strävar ju hela tiden mot Lambda 1, en förgasare kan inte ändra en gjord inställning under färd. Men det går alldeles utmärkt att köra en bil med förgasare, det har jag gjort i många, många år. Min 740 är faktiskt den första med insprutning, himla bra att inte behöva justera CO-halten varje år... Volvos förgasare på 2 och 700 modellerna var väl inget under ingenjörskonst ens när dom var nya (-50-talet). Jag hade dubbla Weber DCOE (betydligt högre ingenjörskonst, fast lika gammal teknik) på min PV och det var en helt annan körupplevelse än dubbla SU.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
lennarte skrev:Oavsett om det är förgasare eller insprutning så fungerar en motor bäst vid Lambda 1

Mvh
Lennart
nej, det är helt felaktigt, en katalysator fungerar bäst/endast vid lambda 1, en motor ska helst ligga på lambda 1,1-1,2 (så magert som motorn klarare att gå med) vid vanlig landsvägskörning för att va snålare på soppans, medans helst omkring lambda 0,85-0,9 vid fullgas för annars är det stor chans att bränna ventilerna så lambdavärdet förändras beroende på vilket körförhållande man är i

annars har du helt rätt i att insprutarsystem kan reglera för betydligt större områden under körning än förgasare :-)-) och insprutarsystem är helt suveräna på att reglera för olika höjder med varierande luftmassa 8)
av 164forever
Hej.

Ursäkta om jag lånar tråden.
Men en sån bil som "Lassekar" köpt, 745:a -86, B230A och automat, skulle vara exakt vad jag också skulle vilja köpa.
Så om det finns någon som har en sådan, hör av er till mig!

Mvh/Håkan
070-672 38 34
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]