Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roh66
#1024638
Hej!
Har du kollat upp allt som är tipsat om här i tråden?
Har själv tappat lite tråden på vad som är gjort och ej.
Du får gärna summera om du ids. :-/O/

Ja just det, är kat'n öppen?


MVH.R.
#1024939
hilolen skrev:Jag har prövat att köra utan avgassystem efter kat och det blev ingen skillnad, jag har gjort leakdown test och det var ok. Jag har inte AC.
Då hade jag provat att köra utan kat också. Det kan ju vara så att katen inte "släpper igenom" tillräckligt fort. Därför kan den fungera när man "gasar" långsamt. "Klicket" vid fullgas "stänger av" avgasreningssystemet tillfälligt vi max efektuttag och öppnar ventilen till kolkanistern för att tömma det som samlats där bl.a.

Mvh
Lennart
#1025223
Ja, det har jag funderat på men problemet är att jag har LMM med 010 på dem sista, och den är inte lätt att hitta och jag känner ingen som har en. Det går att hitta på bildelsbasen men då tycker jag att dem kostar för mycket för att det kanske blir bättre. Men eftersom jag testat det mesta så kommer det snart att bli det jag måste testa.
Går det att mäta lmm:en?

Jag har också funderat på om det är tändningsproblem men eftersom jag bytt i princip hela tändsystemet så är jag tveksam, jag har inte bytt tändstyrboxen så den för jag väl också försöka få tag på, och bränslestyrboxen.
Senast redigerad av 1 hilolen, redigerad totalt 0 gånger.
#1025227
Det jag har gjort är:
Luftfilter
Tändstift
Bränslefilter
Olja
Kollat bränsletryck under belastning
Kollat avgassystem
Gjort leakdown test
Tändspole
Fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Lamda
Kollat avgassystem
Insugspackningar
Rengjort spjälhus och tillbehör
Rengjort spridare
Spjällägesgivare
Spridarrelä
Kamrem
Kollat så att kammar och vevaxel inte står fel.


Säkert något jag glömt.

Problemen jag fortfarande har är att bilen inte går bra över 3000rpm när man kommer över 3000 så tappar bilen ork vid 4500 så blir det ett litet hopp(axar lite bättre) till 5000 sedan är den mycket slö tar ca 30sek från 5000 till 6000 på 3an. Bilen går även lite ryckigt om man gasar fullgas över 3000rpm, den rycker inte om man gasar 90% och axar lite bättre men knappt märkbart. Jag tror att bilen går bättre när den är kall den varvar nog bättre 3000-5000 men efter det lika slö som när den är varm.
av roh66
#1025247
hilolen skrev:Ja, det har jag funderat på men problemet är att jag har LMM med 010 på dem sista, och den är inte lätt att hitta och jag känner ingen som har en. Det går att hitta på bildelsbasen men då tycker jag att dem kostar för mycket för att det kanske blir bättre. Men eftersom jag testat det mesta så kommer det snart att bli det jag måste testa.
Går det att mäta lmm:en?

Jag har också funderat på om det är tändningsproblem men eftersom jag bytt i princip hela tändsystemet så är jag tveksam, jag har inte bytt tändstyrboxen så den för jag väl också försöka få tag på, och bränslestyrboxen.
Japp förstår precis. LMM går mäta minns inte riktigt hur men sök i forumet eller googla. Boxarna, jo det kan det oxå vara
sku va för galet om dem har lagt av. Hoppas inte det. Jag har inga fler tips på vad du kan göra härnäst men LMM är
nog nästa på tur. Om du lyckas laga felet lovar jag dig en riktig trevlig motor och det är jo just efter 4500 rpm som den visar sitt rätta jag.
Jag följer tråden i hopp om snar lösning.

MVH.R.
#1025268
Om LMM är något fel med ska det visa felkod av något slag. Kopplar du bort den ska motorn gå enligt ett "nödprogram" och bör gå bättre.
Dessa värden gäller en 016 LMM, borde ge en fingervisning om vad det ska vara. Ska kolla ikväll i min bok om det står andra värden där

* Tändning av.
* Lossa kontakten till LMM.
* Peta bak gummit mot kabeln (så du når trådarna in i kontakten). Mät från denna sida...
* Resistans mellan stift 1 och chassi = 0 ohm.
* Koppla in kontakten till LMM.
* Tändning på (varningslampor lyser i panelen).
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = inom ramen 1,35 till 1,42 volt.
* Spänning mellan stift 5 och chassi = Batterispänning.
* Starta motorn.
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = ca 2,3 volt (ökar med varvtalet).
hilolen skrev:problemet är att jag har LMM med 010 på dem sista, och den är inte lätt att hitta och jag känner ingen som har en. Det går att hitta på bildelsbasen men då tycker jag att dem kostar för mycket för att det kanske blir bättre
Jo det kostar att "ligga på topp", Laddningsregulatorn till generatorn på B234F kostar 840sek (AD-Center) mot 109sek till B230F (Biltema), kom undan med drygt 500sek från USA. Då var frakten c:a 250sek. Hela generatorn kostar c:a 6000sek (Volvo) och 4200sek (Skruvat) mot 949sek till B230F (Biltema)

Mvh
Lennart

Edit, det enda det står är att mätt mellan stift 2 och 3 på LMM-en ska vara 2,5 - 4Ohm
#1046532
Hej igen! Jag har inte hittat vad som är fel gällande varv problemet, jag söker inte aktivt då bilen går utmärkt att köra. Men det har uppstått ett annat problem som jag irriterar mig på. Jag bytte ju packningar till insuget och tomgången blev bra men det händer ibland att den ändå inte går ner på tomgång, den ligger på ca 1000-1200rpm. Om man gasar till när den ligger där så går den till rätt varvtal 800-900. Kan detta på något sätt vara relaterat till mina varvproblem? Jag har ingen aning vad som kan orsaka detta.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]