Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av predatorjegern
Ska försöka undersöka lambdan närmare dom närmaste dagarna samt gör ett avgasprov så man får se alla värden.. kan även TILLÄGGA lite information här. Efter att jag bytte tempgivare till en ny och bytte stiften till volvo original blev bilen mycket mer svårstartad när den stårt ett tag. Vad kan det här bero på? Är orginal stiften känsligare mot fel bränsle/luftblandning?
av predatorjegern
Va iväg nu och tog ett avgasprov. Minst sagt höga värden!
CO på tomgång 8,92
HC 311
O2 0,88
Lambda 0,784

Någon som blir något klokare utifrån det här? Symptomen är fortfarande samma. Skrikande bränslepump, går väldigt fett. Märks speciellt när den är kall. Samt att den blivit väldigt trögstartad!
Dessa värden tyder på att det kan vara läck på avgasröret före lambdan. Om det kommer in luft utifrån in i grenröret så "lurar" det boxen att tro att motorn får för lite bensin, och ökar på för att kompensera. Tidiga modeller har lambdan i grenröret, och då är det ju "bara" grenrörspackningen som kan läcka. Senare modeller sitter lambdan i katen och då kan det vara läck både i skarven till katen och skarven mellan grenrör och främre avgasrör och även då grenröret. Sedan vet jag inte om man kan få så höga CO värden med en fungerande katalysator. Börja med att kolla noga[ /u] om du har läck på grenrörspackningen. Kan vara svårt att höra, men just är man "gasar till" hörs det ett "smattrande" ljud.

Mvh
Lennart
Hur är det med oljan i motorn? Har du kört länge med detta kan oljan vara utspädd med bensin och då måste du byta olja och filter för att bli av med det problemet. Kolla på oljestickan om det är olja över strecket. Om oljan droppar från oljestickan eller om oljan luktar bensin får du byta. Det är kanske dags att byta ändå efter vintern.

Mvh
Lennart

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]