Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Kolla länken ovan som "Sicnarf" skickade! Den svarta kontakten med tre sladdar (röd, grå och brun) är den som går ned till tankens lock. Leta efter den i vänstra hjulhuset. Jag tror mig se den sitta under den stora svarta fyrkantiga plastburken du ser på bilden.
På tankenslock sitter en stor (ca 20x30mm) stor "plastplupp". I den eller rättare sagt under den sitter kontakterna till reostat(tankmätare) och bensinpump anslutna. Det är inga löstagbara kontakter utan plastpluppen är gjuten fast på tanklocket av stål (en idiotisk lösning).
Du måste alltså ta bort plastpluppen och löda fast befintliga sladdar direkt på de sladdar som går till reostat och pump.

En undran??? Funkar din tankmätare?
jaka skrev:Hej!
Kolla länken ovan som "Sicnarf" skickade! Den svarta kontakten med tre sladdar (röd, grå och brun) är den som går ned till tankens lock. Leta efter den i vänstra hjulhuset. Jag tror mig se den sitta under den stora svarta fyrkantiga plastburken du ser på bilden.
På tankenslock sitter en stor (ca 20x30mm) stor "plastplupp". I den eller rättare sagt under den sitter kontakterna till reostat(tankmätare) och bensinpump anslutna. Det är inga löstagbara kontakter utan plastpluppen är gjuten fast på tanklocket av stål (en idiotisk lösning).
Du måste alltså ta bort plastpluppen och löda fast befintliga sladdar direkt på de sladdar som går till reostat och pump.

En undran??? Funkar din tankmätare?
Jaha okej då tror jag att jag förstår rätt bra, måste dock införskaffa mig en lödmaskin isåfall! En sista fråga var bara, det går ju slangar igenom bagagets matta, är dom bara att ta dän eller är det någon man måste göra speciellt?

Tankmätaren funkar inte 100% men den är inte stendöd, när jag tankar fullt visar den fullt, men den går sen ner väldigt snabbt mot det röda så när jag har kanske 20-25 liter kvar har den börjat komma till det röda.
Hej!
Du måste klippa av de tre sladdarna som går ner till reostat och pump, annars får du inte igenom det svarta kontaktstycket genom hålet i durken.

Du har antagligen samma fel på tankmätaren som flertalet andra 740/745 ägare. Felet är ofta de två elektrolytkondensatorerna (ser ut som små burkar)som sitter på tankmätarens kretskort. Elektrolytkondensatorer "åldras" vilket innebär att deras värden inte stämmer.
Det är enkelt att byta ut dessa och kostnaden rör sig om några kronor (på Elfa i Solna).
Det kan naturligtvis vara andra fel , som på en mätare jag lagade där en zenerdiod av glas var sprucken, men oftast är det de två kondingarna som behöver bytas. En bra lödkolv är ett måste när man meckar med bilar och liknande. Satsa på en kvalitetslödkolv som t.ex en Weller.
Min Weller är på 50W och den klarar det mesta då man lätt byter spetsar på den och den har funkat perfekt i snart 40 år.
av Matchmiss
Fick lite "aha-upplevelse" idag, inget direkt nytt men alla pusselbitar börjar falla ihop.

Jag öppna tanklocket och och körde i örat i tanken, bad polaren stänga av fläktarna och allt som låter och dra igång tändningen, bilen har lite mindre än halvtank men jag hörde inte ett ljud, inte ett svagt surr eller någonting.

Tidigare symtom i somras var att om bilen stod i solen en varm (20-25C+ dag) så behövdes det inte mycket mer än några timmar utan att bilen sedan blev svårstartad, medans en regning 15C dag så startade den mycket lättare.

Detta fick mitt otränade öga att misstänka att förpumpen jobbar minimalt/ingenting och bensinen som drivits fram till motorn försvinner av värmen mycket snabbare än en kall dag. (Den har krånglat minimalt denna vinter).

Dessutom tycker jag att bilen går sämre och sämre ju mindre soppa det finns i tanken (vilket betyder att förpumpen bör jobba mer och mer(?) om den funkat) men i mitt fall jobbar den inte vilket betyder att huvudpumpen måste jobba åt den också så mycket det går? Eller är jag helt ute och cyklar?

Symtomen då är dålig acceleration (jämfört med fulltank) speciellt vid kall motor samt att bilen går rätt ojämnt och inte orkar driva på om man gasar på vilket bör tyda på att bilen inte orkar ge bränsle? För den misständer inte eller något som ifall tänddelarna vore dåliga!

Så eftersom en förpump går loss för endast 400kr på skruvat så tänkte jag byta den, ifall jag inte är HELT ute och cyklar för då får ni gärna rätta mig! Jag är trots allt långt ifrån "kunnig" när det gäller meck.
Jaha detta var typiskt mig när det gäller förhastade slutsatser... startade bilen idag och körde ner en slang i tanken, och myckigt riktigt hörde jag ett surr... ska för säkerhets skull lyssna nästa gång jag startar bara för att se så den inte går ibland och ibland inte men.

Kollade då under bilen mot filtret och huvudpumpen och kände på huvudpumpen och den vibrerade så den verkar inte död heller. Däremot såg jag att en droppa kom ifrån filtret eller huvudpumpen, så jag drog runt lite med handen under och kände stark lukt av bensin när jag lukta på fingrarna.

Så fick lite dum-känsla eftersom när jag bytte bränslefiltret för några månader sen så såg jag att slangen mellan filtret och pumpen behövdes bytas men vi hitta ingen ny så det fick sitta. Så kände nu med fingrarna och den är helt slamsig och skårig så den måste bytas.

Bild

En fråga bara, vad är det för mått på slangen samt vart kan den köpas?
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]