Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bilen har gått 25300mil. Har kollat efter trasiga slangar men inte hittat nått fel. Och termostaten verkar vara ok åxå, termostat huset blir hett och den släpper inte ut värme innan bilen blir varm. Ska ta o byta olja o filter under veckan.

Mvh Anders
av umekille
Olja,filter,tändstift samt 20% E85 borde göra susen...
Även byte av motortempgivaren som sitter trångt ovan
oljefällan för vev-ventilationen under insuget på blocket
Allt detta utom då E85 tipsa min bilprovare om då jag fick
2-or på avgasvärden...sen gick den igenom :D
Glömde också skriva att jag satte in en 92graders termostat
och nu går motorn varm på ett kick.
Har för mig att Volvo rekommenderar 92°(sitter som original i Skandinavien?) för "normal" körning. Alla bilar med "sluter kylsystem" (i praktiken alla bilar sedan -70-talet) tål ju högre temperatur. Vattnet kokar ju inte förrän vid 110 - 120° vid 0,5bar tryck (med glykol), vilket det ska vara om allt i kylsystemet är Ok. Kokpunkten (i ett öppet kärl) sjunker ju med höjden över havet (70° på Mount Everest topp) men dit ska vi ju inte :lol:

Mvh
Lennart
umekille skrev:Olja,filter,tändstift samt 20% E85 borde göra susen...
Även byte av motortempgivaren som sitter trångt ovan
oljefällan för vev-ventilationen under insuget på blocket
Vad gäller temperaturgivaren: Om väl lambdaregleringen fungerar, vilket den gör på frågeställarens bil och vilket den gör långt innan motorn kommit upp i arbetstemperatur, påverkar inte temperaturgivaren avgasvärdena som besiktningen mäter. Man kan koppla ur den om man vill – är bara allt annat som det ska kommer bilen att få godkända avgasvärden ändå. Så fungerar det kanske inte på tidigare 740 och 240, men på 940 (och sena 2/740) gör det det. Så i frågeställarens fall är det onödigt att byta den.

Sen förstår jag inte riktigt tanken med att göra service, byta temperaturgivare och sedan ändå fuska med E85... det måste ju betyda att servicen och temperaturgivarbytet inte hjälpte? Och då fanns det ju något annat fel? Sådana tips hjälper ju inte den som faktiskt vill få ordning på avgasvärdena och kunna få bilen godkänd. Mer logiskt är väl att (1) ta reda på vad som är fel och sedan (2) åtgärda just det felet/de felen.
Den bilprovning som jag har närmast kan man "köra in" och få kollat värdena (om dom har tid) utan att det kostar något. Det kanske man kan göra på fler ställen). Detta är "den gamla "Svensk Bilprovning" som jag var på. Så "med en dåres envishet", byt olja och filter. Med den "körcyklen" du har tror jag det är hela felet, kan du då få värdena kollade utan en allt för stor peng kan du åtminstone utesluta en felorsak. Och oljan bör du ju byta ändå.

Med vänlig hälsning
Lennart
Jag skulle ha bytt olja och filter och sett över vevhusventilationen, med tanke på att du kör så många korta sträckor. Om vevhusventilationen är täppt så kan olja pytsas ut även på andra ställen än vid packboxar. Dålig olja och oförbränd olja kan ge höga HC-värden. Sedan skulle jag varmköra bilen ordentligt innan jag åkte in på besiktningen.
jaka skrev:Hej!
På brorsans 745:a -87:a sitter lamdasonden till vänster på grenröret...inte nere vid katalysatorn.
Det har att göra med årsmodellen. Är lite osäker på -88A, men på -88B och framåt sitter den i katen.

Mvh
Lennart
abel1 skrev:Var o besiktade min 940 -92 idag. Hade för höga avgas värden, inga problem förra året. Har googlat lite men hittar inte riktigt rätt.
Oljan bytte ja förra året och kör bara ca 400-500mil om året då de är andra bilen. Och tändstiften är ca 2 år gamla. Så ja tror inte de är pga olja eller tändstiften som de blir för höga värden av som jag läste att de kunde bli av.

Dessa värden fick jag på besiktningen: (gränsvärden inom parantes)
Co = 0,4 (0,5)
Co2500 = 0,5 (0,3)
Hc = 160 (100)
Lamda 1,01 (0,96-1,04)

Läste att de skulle fixa sig och bara blanda i E85, men läste åxå att de inte var sant.
Så vad gäller? nån som har tips?

MVH Anders
För att börja om lite från början ;
ditt Lambda värde är bra - då funkar all styrning av bränsle och sådant ( inkl Lambda sonden)
en sak som kan "lura" systemet är om du har avgasläckage mellan motorn och katten - då kan den suga in luft där på tomgång och lura motorn att "feta upp" blandningen.
Har du inga avgasläckage så skulle jag luta åt att katten inte mår så bra - har du dunkat näven i den och hört om det skramlar i den ? - då är det nog dags för byte !
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]