- mån 21 okt 2013, 18:19
Hur långt har bilen rullat?
Låt framrutan vara större än backspegeln!
Moderator: Moderatorer
umekille skrev:Olja,filter,tändstift samt 20% E85 borde göra susen...Vad gäller temperaturgivaren: Om väl lambdaregleringen fungerar, vilket den gör på frågeställarens bil och vilket den gör långt innan motorn kommit upp i arbetstemperatur, påverkar inte temperaturgivaren avgasvärdena som besiktningen mäter. Man kan koppla ur den om man vill – är bara allt annat som det ska kommer bilen att få godkända avgasvärden ändå. Så fungerar det kanske inte på tidigare 740 och 240, men på 940 (och sena 2/740) gör det det. Så i frågeställarens fall är det onödigt att byta den.
Även byte av motortempgivaren som sitter trångt ovan
oljefällan för vev-ventilationen under insuget på blocket
jaka skrev:Hej!Det har att göra med årsmodellen. Är lite osäker på -88A, men på -88B och framåt sitter den i katen.
På brorsans 745:a -87:a sitter lamdasonden till vänster på grenröret...inte nere vid katalysatorn.
abel1 skrev:Var o besiktade min 940 -92 idag. Hade för höga avgas värden, inga problem förra året. Har googlat lite men hittar inte riktigt rätt.För att börja om lite från början ;
Oljan bytte ja förra året och kör bara ca 400-500mil om året då de är andra bilen. Och tändstiften är ca 2 år gamla. Så ja tror inte de är pga olja eller tändstiften som de blir för höga värden av som jag läste att de kunde bli av.
Dessa värden fick jag på besiktningen: (gränsvärden inom parantes)
Co = 0,4 (0,5)
Co2500 = 0,5 (0,3)
Hc = 160 (100)
Lamda 1,01 (0,96-1,04)
Läste att de skulle fixa sig och bara blanda i E85, men läste åxå att de inte var sant.
Så vad gäller? nån som har tips?
MVH Anders
Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]