Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

har inte fått tag på någon tempgivare än. finns på motoroldies, men man måste köpa mer för att få det skickat tyvärr. Det vimlar ju inte av dessa bilar på skroten precis, eller andra motorer med samme givare.
Vix skrev:har inte fått tag på någon tempgivare än. finns på motoroldies, men man måste köpa mer för att få det skickat tyvärr. Det vimlar ju inte av dessa bilar på skroten precis, eller andra motorer med samme givare.
det är samma tempgivare på b230f 88b-
Vix skrev:Såg faktiskt nu att den passar till alla också. Fast inte enligt beskrivning?
skumt.
Jag köpte min på Volvo och enligt "reservdelskillen" (som verkade veta vad han pratade om) är det samma till alla LH2,4. Den ska ju "bara" ge signal i proportion till kylvätsketemperaturen. Mängden bränsle bestäms ju sedan av styrboxen, med hjälp av information från andra givare också. På min motor blev tomgången inte riktig (850rpm) förrän jag "dissekerat" spjällhuset (har också 16V motor som jag skrev innan). Ordentlig rengöring, slipa bort alla slitkanter (även på spjället). Var noga med centreringen (stoppskruven urskruvad), så lite ljus som möjligt ska "slippa igenom" när du lyser ned en lampa bakom. Lås skruvarna på spjällaxeln med Loctite. Slang klammer på alla ställen till och från tomgångs motorn. När du justerar stoppskruven till spjället, tänk på att det är bara ett ¼ varv på 16V motorn (normalt ½ varv). Spjällkontakten ska "klicka" precis när du rör gaspjället, men i praktiken är det bättre lite senare p.g.a slitage på spjället (radiellt glapp). Jag fick "tajta upp" fjädern på spjällaxeln ett varv (p.g.a glappet) innan det blev riktigt bra. Har inte haft ett enda problem men tomgången (efter mer än 2 års felsökande) sista halvåret.
Min motor hade riktig tomgång när jag körde kortare sträckor (felet kom inte förrän jag kört en mil eller så) därför trodde jag inte heller på spjällhuset i början.

Mvh
Lennart
Ok. Tack för beskrivning. Blir väl att plocka bort spjällhuset nu då. Hoppas jag förstår dig rätt bara.
Bäst att testa det som är gratis först haha. Kan ju inte bli mer än fel eller rätt :D
NilsO skrev:Det går ju att mäta om givaren är som den ska innan man gör sig besväret att skaffa och byta den.. En multimeter som duger alldeles utmärkt till felsökning på 7/900 kostar mindre än en ny givare.
Ok. Har du någon beskrivning på hur man mäter upp den? Mäter man resistansen i den då, och vad ska det vara för värde?

Har plockat bort spjällhuset och det klickar direkt när man trycker på spjället. Inga kännbara vändkanter. Dock dök det upp ett par saker enligt bilder:

Saknas en skruv till spjällägesgivaren och den sitter snett? Inte bra va?
Bild

Vad är detta för vacuumslang (?) Ska den inte sitta ihop med något?
Bild

Har även märkt att motorn går lite ojämt och missar ibland på tomgång både kall och varm.

MVh
Vix skrev:
NilsO skrev:Det går ju att mäta om givaren är som den ska innan man gör sig besväret att skaffa och byta den.. En multimeter som duger alldeles utmärkt till felsökning på 7/900 kostar mindre än en ny givare.
Ok. Har du någon beskrivning på hur man mäter upp den? Mäter man resistansen i den då, och vad ska det vara för värde?

Har plockat bort spjällhuset och det klickar direkt när man trycker på spjället. Inga kännbara vändkanter. Dock dök det upp ett par saker enligt bilder:

Saknas en skruv till spjällägesgivaren och den sitter snett? Inte bra va?
Bild

Vad är detta för vacuumslang (?) Ska den inte sitta ihop med något?
Bild

Har även märkt att motorn går lite ojämt och missar ibland på tomgång både kall och varm.

MVh
slangen är till värmekranen som sitter på ena kupéslangen.

om en skruv saknas påverkas inte funktionen däremot om den är felinställd
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]