Vix skrev:Såg faktiskt nu att den passar till alla också. Fast inte enligt beskrivning?
skumt.
Jag köpte min på Volvo och enligt "reservdelskillen" (som verkade veta vad han pratade om) är det samma till alla LH2,4. Den ska ju "bara" ge signal i proportion till kylvätsketemperaturen. Mängden bränsle bestäms ju sedan av styrboxen, med hjälp av information från andra givare också. På min motor blev tomgången inte riktig (850rpm) förrän jag "dissekerat" spjällhuset (har också 16V motor som jag skrev innan). Ordentlig rengöring, slipa bort
alla slitkanter (även på spjället). Var noga med centreringen (stoppskruven urskruvad), så lite ljus som möjligt ska "slippa igenom" när du lyser ned en lampa bakom. Lås skruvarna på spjällaxeln med Loctite. Slang klammer på alla ställen till och från tomgångs motorn. När du justerar stoppskruven till spjället, tänk på att det är bara ett ¼ varv på 16V motorn (normalt ½ varv). Spjällkontakten ska "klicka" precis när du rör gaspjället, men i praktiken är det bättre lite senare p.g.a slitage på spjället (radiellt glapp). Jag fick "tajta upp" fjädern på spjällaxeln ett varv (p.g.a glappet) innan det blev riktigt bra. Har inte haft ett enda problem men tomgången (efter mer än 2 års felsökande) sista halvåret.
Min motor hade riktig tomgång när jag körde kortare sträckor (felet kom inte förrän jag kört en mil eller så) därför trodde jag inte heller på spjällhuset i början.
Mvh
Lennart