- tor 27 jun 2013, 09:52
Mvh
Lennart
PS. använder även samma olja till min utombordare, Suzuki DF90 4-takt, rekommenderas av Suzuki för sin förmåga att "suga upp" kondensvatten. Det behövs "på sjön".
Rådlös skrev:En blockvärmare har mig veterligt ingen packning. Det är tröghetspassning som gäller där. Sunkigt är det knappast heller. Inte sunkigare än motorns kylkanaler i övrigt. Har man skött motorn och bytt kylvätska enligt anvisningar (Vart annat år förordar bil- och glykolfabrikanter. Verkligheten brukar dock bli mycket längre.) så bör kylvattnet vara klart och endast färgat av glykolen.På äldre motorblock så sitter en annan typ av "frostplugg" (expanderplugg) som är plan (till skillnad mot "skålplugg som sitter på nyare modeller) och där klämmer du fast motorvärmaren mot blocket med en skruv och en gummipackning. Packningen blir ganska "sunkig" med tiden p.g.a oljeläck. Vilken årsmodell det skiljer vet jag inte, min -88B har packning, 940 har det inte. Volvo har haft expanderplugg sedan i alla fall B18 motorn kom -61. Kommer inte ihåg om B16 motorn hade det men jag tror det.
päpplet skrev:Den här motoroljan kör jag sen nåt år tillbaka alla mina 740 på och den håller samma färg och viskositet när jag tappar ur som häller i (vilket biltemas helsyntet jag körde på förut INTE gjorde, den var kolsvart och seg efter 1000 mil)En modern olja med normala oljebytesintervaller blir inte svart (normalt sett). Blir oljan svart så löser den upp sådant som den förra oljan "lämnade kvar", det betyder egentligen att den oljan som blir svart är av bättre kvalitet än den föregående. Sedan kan det ju vara så att tidigare har det varit dåligt med service, så det "byggt upp" mycket sot och koks som senare olja "löst upp". En stor skillnad mellan helsyntet olja och mineralolja är att i en syntetolja tillsätter man "förtunnings medel" för att få "den rätta" viskositeten, på en mineralolja tillsätter man "förtjockningsmedel". Det är med andra ord helt normalt att en syntetolja blir "seg" när den blir gammal, men då skulle den varit bytt tidigare. Följaktligen blir en mineralolja "tunnare" när den "slits" och det är inte bra. Därför har mineralolja kortare bytesintervaller. Jag kör på Mobil 2000X 10W40 som är en semisyntetisk olja, d.v.s en "blandning och kompromiss" som fungerar bra i vårt klimat till dom flesta bilar med "normal" körning,
Mvh
Lennart
PS. använder även samma olja till min utombordare, Suzuki DF90 4-takt, rekommenderas av Suzuki för sin förmåga att "suga upp" kondensvatten. Det behövs "på sjön".
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V

- By Okalettos