Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoSebastian
Lyfter tråden en sista gång.
Får inte ordning på bilen, varken bluddret eller att den stannar när man kör. Har ett tag kvar till besiktningen går ut efter det rullar jag bilen till skroten.
Så har ni några förslag så tar jag gärna emot dem.
av sicnarf
Har du kollat BTR (bränsletrycksregulatorn)? För det verkar som det är ett bränsleproblem. Du har bytt så mycket. Ta och bytt detta nu också. Kostar begagnad bara 200 kr.
av NilsO
Det kanske inte går att avgöra på film, men jag tycker det ser mer ut som grå eller vit rök, dvs olja. Svart rök (= väldigt mycket för mycket bränsle) brukar liksom inte gå att ta fel på. Kanske läge för kompressionsprov etc? Tar den vatten? Blåser det om du tar ur oljestickan med motorn igång? Är det väldigt oljigt i luftrören efter turbon?

Om det finns luftläckor mellan turbon och gasspjället (t.ex. i intercoolern) dör den gärna när man släpper gaspedalen. Jag vet inte hur lätt det går att hitta läckor där med startgas – där är ju inte något större undertryck när motorn går på tomgång (till skillnad mot i själva insuget). Så kanske går att leta vidare där.
av VolvoSebastian
sicnarf:
Den har ja glömt bort att kolla, ska definitivt testa att byta. Antar att det inte går att felsöka den på något sett? Tyckte inte mig se något på den när jag hade den borta nu ikväll.

NilsO:
Tycker det är svårt att avgöra själv också, röken är mörkare så grå/svart skulle jag nog vilja säga, vit är den inte och den tar inget vatten. Den slutar ryka någon minut efter att man startat. Luktar väldigt mycket avgaser.
Kompressionsprov har jag inte gjort, får väl ta en sväng till Biltema och köpa en testare imorgon.
Det var väldigt oljigt i luftröret från turbon när jag köpte bilen, här är en bild:
Bild

Lite mindre olja nu när jag rengjort vevhusventilationen, slangarna och ICn. Kan vara turbon som läcker?
Luftläckor i intercoolern låter avancerat, kan man inte ta bort den och fylla med vatten för att sedan se om det tar sig ut något?

Kanonsvar, återkommer imorgon när ett kompressionsprov är gjort.
av NilsO
Om det läcker ut luft där så kan det ju bli så. Men kanske också om dumpventilen inte öppnar när den ska? Det har jag inte "provat". Då blir det ju ett rätt stort övertryck över tomgångsventilen när gasspjället stängs.
av VolvoSebastian
Nu så har jag gjort ett komptest och alla fyra cylindrarna hamnade på precis 12,4. Verkar lite högt men exakt lika mycket på alla fyra måste ju vara bra? I Haynes står det 9-11 bar.
Dumpventilen har jag haft borta och tyckte att själva membranet/gummit inte håller 100% tätt mot kompressorhuset på turbon.
Ska försöka fixa en bränsletrycksregulator imorgon så får vi se hur det går.
av VolvoSebastian
Var och fixade en btr på skroten idag. Tyvärr märkte jag vid start att den var slöare på gasen och givetvis så hade jag hämtat fel btr, ska vara 3 bar och inte 2,5 bar...
Men! Den bluddra och rök inget, måste betyda att det är den gamla btr som är problemet?
av VolvoSebastian
Vill bara meddela att btr bytt igen, klippt ny packning till dumpen och nu är även bilen besiktad ett år framåt!
Blev kanon, bilen går helt perfekt nu. 8)
Får tacka så mycket för all hjälp!

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]