Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jo vibrationerna vid segdragning är ju som sagt svänghjulet, inget farligt å köra med, du får bara vänja dig vid de eller trimma mer.
När du gått förbi en viss trimningsgrad så slutar de å vibrerar :P

Jag tvivlar lite på att de spikar, hur har du märkt detta ?

Spikar en b230Ft kolv så blåser man antingen toppackning eller kolvarna oerhört fort.

Du har inte problem med kompet på nån cylinder ? i så fall = inget spik skulle jag vilja ha de till.

har du sprucket porslin på tändstiften ? blåsta toppackningar osv ?
Xuri skrev:Jo vibrationerna vid segdragning är ju som sagt svänghjulet, inget farligt å köra med, du får bara vänja dig vid de eller trimma mer.
När du gått förbi en viss trimningsgrad så slutar de å vibrerar :P

Jag tvivlar lite på att de spikar, hur har du märkt detta ?

Spikar en b230Ft kolv så blåser man antingen toppackning eller kolvarna oerhört fort.

Du har inte problem med kompet på nån cylinder ? i så fall = inget spik skulle jag vilja ha de till.

har du sprucket porslin på tändstiften ? blåsta toppackningar osv ?
Jag är inte hundra på att den spikar men det hörs precis som det, toppackningen och stift är bytt och även toppen är slipade ventiller på firma, och kompet är kollat på den efter renoveringen och det ligger bra. V ad annat kan man göra för att få väck vibrationerna vill inte köra med det så och det slår rätt så bra om det.
svänghjulet kan ge både oljud å vibrationer, jag tror nog mer på de än spik för toppackningen eller kolvarna håller som sagt inte länge om de spikar.

Alltså du "överbelastar" svänghjulet så antingen lever du med de, byter de mot en enkelmassehjul, eller gör bilen orginal.
De är dock inte farligt å överbelasta de, risken att de går sönder är väldigt liten.

jag körde 498Nm bänkade med mitt org svänghjul å du ligger väl kanske runt ca 300nm.

I mitt fall slutade de skaka för jag "Låste" svänghjulet med så pass mycke moment att jag slapp vibrationerna.
Xuri skrev:svänghjulet kan ge både oljud å vibrationer, jag tror nog mer på de än spik för toppackningen eller kolvarna håller som sagt inte länge om de spikar.

Alltså du "överbelastar" svänghjulet så antingen lever du med de, byter de mot en enkelmassehjul, eller gör bilen orginal.
De är dock inte farligt å överbelasta de, risken att de går sönder är väldigt liten.

jag körde 498Nm bänkade med mitt org svänghjul å du ligger väl kanske runt ca 300nm.

I mitt fall slutade de skaka för jag "Låste" svänghjulet med så pass mycke moment att jag slapp vibrationerna.
Jag kör med husvagn ibland, då vibrerar det nästan hela tiden (jobbigt) men om man ska sätta dit enkelmassehjul vilket svänghjul ska jag ha då och koppling som funkar.
man får ta de djupa sk "pottsvänghjulet" från en b230F motor (viktig att de är 60-2 trigger markeringar på svänghjulet)
Svarva de nästan plant å borra/gänga om de för 940ins tryckplatta å sen helst köra med en fjädrad lamell.

940 ltt/Turbo har fjädrande svänghjul å stumt lamellcentrum.
byter du till fast svänghjul är de rekommenderat med fjädrande lamellcentrum i stället för de är skonsammare mot lådan å man slipper ev missljud som kan uppstå.

brukar gå å köpa kompletta svänghjulskitt från diverse privatpersoner.
så kan man skifta över lite kvickt bara.
Xuri skrev:man får ta de djupa sk "pottsvänghjulet" från en b230F motor (viktig att de är 60-2 trigger markeringar på svänghjulet)
Svarva de nästan plant å borra/gänga om de för 940ins tryckplatta å sen helst köra med en fjädrad lamell.

940 ltt/Turbo har fjädrande svänghjul å stumt lamellcentrum.
byter du till fast svänghjul är de rekommenderat med fjädrande lamellcentrum i stället för de är skonsammare mot lådan å man slipper ev missljud som kan uppstå.

brukar gå å köpa kompletta svänghjulskitt från diverse privatpersoner.
så kan man skifta över lite kvickt bara.
Passar det inte rätt över måste man svarva ner det först, eller fattade jag fel?
940 turbosarna har 240mm lamell,
alla andra b230 mototer har 228mm lamell diameter så din koppling passar inte alls.
anläggningsytan måste göras om från 228 till 240mm,
dubbelmasshjulets anläggningsyta där lamellen ligger är försänkt ca 8mm.

medans pottsvänghjulet är försänkt typ 15-20mm. så denna kant måste svarvas av säg 10mm.

så ett pottsvänghjul behöver masseras mycke i svarven innan de passar.
sen måste även bultarna och styrstiften till tryckplattan göras om.

dvs de är rätt mycke jobb med de.

FInns ju dock dom som även bara svetsar dubbelmassesvänghjulet så de blir helt stumt å byter lamell.
Har nu äntligen slängt i chipet samt den ställbara wg:n, det tog lite tid då jag haft andra prioriteringar som gått först :roll:
Den skjuter på som sjutton nu :D
Hade ju tänkt att ladda runt 0.7-08 bar men får tyvärr inte ner den längre än till 0.9 för justerar jag ut armen mera så öppnar den ju wg:n direkt från start.
Den ställbara wg:n ska gå o ställa mellan 0.7-1.6 bar har jag för mig enligt turbomeck men kanske inte kan få ner det mera pga 3" downpipe o racekaten?
Nåja det är bra skillnad mot original 0.35 bar i alla fall o tjejen gasar aldrig nått så det funkar nog med 0.9 också, längtar redan till vintern o plogad bana på nån sjö 8)

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]