Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tack!

Provade lite idag. Tog bort kontakten till LMM och bilen gick väldigt dåligt, samt så lyste Lambdalampan. Det gör den ju inte i vanliga fall, och jag tycker det är märkligt att den inte lyser annars, eftersom den ska göra det enligt Avläsningsguiden för koderna när man har kod 1-2-1.

Hittade även denna
Bild

Går ner till en T-koppling, där ena går till turbon och den andra till vad jag antar är EGR-ventilen. Ser ju inte ut att vara org. med en skruv igängad.
Vad är det?

En annan sak jag såg var att vattnet minskat till MIN, kollade vid V-pumpen och där rann det när bilen startats (kall). En kanske orelevant fråga i tråd om förbr. men frågar här iaf istället för att starta en ny tråd. Kan ett läckage vid pumpen ''synas'' i nivåbehållaren? Dvs att det minskar såpass att det märks. Har nu kört ca 100 mil sedan köp och vid köpet var den runt MAX. Värmen i bilen är det inget fel på, och toppackningen är nyligen bytt (på firma med kvitto) eftersom föregående ägaren tyckte att vattnet började minska.

/Andreas
av rid54
Hmm.... Den lille skruven är nog inte originallösningen. Man skulle nog gissa på att det ska kopplas till något vakuum, men hur vete tusan. Finns det möjligen ett "vakuumschema" i instruktionsboken eller (som jag sett på vissa bilar) klistrat på insidan av motorhuven? Även små "fel" i vakuumsystem och annat kan påverka förbrukningen (och avgasvärdena...).

Vattenläckaget vid pumpen är säkert det som visar sig som nivåsänkning i expansionskärlet. Om pumpen läcker tror jag ett byte är påkallat. Om Du inte vet att kamremmen är nybytt bör antagligen hela det paketet fixas.
/RID
Uppdatering ang. bränsleförbrukningen:

Tankade idag, med 44,62 mil på mätaren.
Man kan kalla det blandad körning: kallstarter, runt i bygden (1-4 mil på släng) en längre körning på ca 2x12 mil + kortsvängar runt varuhusparkeringar (shoppingdag med frun) .

Fick i 49,39L

49,39/44,62 = 1,1069....

Det verkar ju vara en mer normal förbrukning tycker jag!

Det som jag gjort sedan förra mätningen är byte av stift rotor och f-lock.

Ska se över bromsarna nu tänkte jag, smörja upp dem vare sig de kärvar eller inte.
Men jag undrar över däcktrycket, vad är lämpligt tryck till dessa bilar?

Sitter org. 15' och oftast bara en person i bilen utan last.

/Andreas
av rid54
Finns nog 75.212 olika uppfattningar om däckstrycket och det beror på däcktyp (bredd, profil, fabrikat, mönster...). På min 964 har jag 2,5 bar runt om när jag kör normalt (1-2 personer) och trycker i ett par hekto till i bakhjulen om jag ska köra full bil (folk och bagage, inte etanolrelaterat). Den har originaldimension på däcken.
/RID
Varierar lite med last och hastighet (motorv.körning).
Men de flesta gummiverkstäder och även min Volvohandlare rekommenderar minst 0.3 kg/cm² över det rek. trycket i instruktionsboken, för detta tryck är rek. för bästa komfort men ej det bästa för däcken och bensinförbr.
Alltså c:a 2.1 - till 2.4 kg/ cm²

//tuxedo
Uppdatering.

Däcktrycket har justerats från 2kg till 2.5 kg.
Har märkt att när bilen är kall och man ska iväg, och inte ger tillräckligt med gas utan släpper kopplingen för fort dör bilen till och lamdbalampan blinkar till. Kan det vara att bilen dör till eller något annat som händer? Förfarandet går snabbt men det märks. Tycker även att det luktar bensin vid första starten på dagen. Kan även vara avgaser jag vet inte riktigt.
Hej igen.

Fortfarande ligger förbrukningen över normalt. Tycker att det tom blivit värre nu på slutet. Har kört ca 15 mil, och mätarn är nästan på halv tank.

Har gjort en felkodsläsare nu i sommar, och använt uttaget från en tidigare 940 och därmed kunnat läst av både tändning, bränsle och bromsar. Bara ettor visas, alltså inget fel.

Felkoden jag hade i vintras 1-2-1 har försvunnit av sig själv av någon anledning. Provade även funktionen på läsaren, genom att rycka ur LMM-kabeln, och då började Lambdalampan lysa och jag fick felkod. Av med minuspolen efter det och felkoden var borta, Lambdalampan släckt.

En sak som jag upptäckt är, om jag bara släpper kopplingen utan gas på ettan, så bilen ''hostar'' sig fram, så blinkar Lambalampan. Är detta för att bilen håller på att dö eller kan det vara något som påvisar fel?

Annars så undrar jag om någon kan tipsa mig om var jag ska börja felsöka?
Hej.
Har precis köpt mig en 945a 94a fulltryckare med turboplus.
Har kollat upp den nu till en början och har fått fram på blandadkörning 1,02.
Det tycker jag är helt ok för en bil som gått 38400mil.
Idag hissade jag upp bilen bak, för att känna på hjulen. De gick att snurra med handkraft, dock var de rätt så tröga. Innan vintern kommer tänkte jag smörja upp alla bromsok. Men jag känner ingen värme runt hjulen efter körning så jag tvivlar att min höga förbrukning beror på kärvande OK.

Jag tänkte höra ang. bränsletryckregulatorn. Ska den vara på 30Bar org?

Vid problem med BTR, kan bilen gå ''normalt'' men få för mycket bränsle?

Den verkar ju som sagt gå som den ska, och startar snällt, dock kanske lite väl många varv på startmotorn. 245an som jag åker, hoppar igång på direkten, medans denna får man gnugga lite på.

Hade den i garaget idag, och som jag nämnt tidigare tycker jag den luktar rätt mycket avgaser, inte bensin utan avgaser, och ryker rätt mycket för att startas en varm sommardag.

Tacksam för svar.

Mvh/Andreas
Slaktarn skrev:
Hittade även denna
Bild

Går ner till en T-koppling, där ena går till turbon och den andra till vad jag antar är EGR-ventilen. Ser ju inte ut att vara org. med en skruv igängad.
Vad är det?

Enligt en vän som varit mekaniker på Volvo är detta en budgetlösning på ställbart laddtryck. Ju kortare slang, desto högre tryck.

Någon som hållit på med detta och har nån aning om det kan spöka med min förbrukning?

/Andreas
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]