Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#719918
I bilden från 17/1 kl 2216 som du postade så ser jag en grå låda på högra nedre sidan bakom tjocka kabeln. Det är den,men sen på de andra nya bilderna så ser jag inte den. Kolla precis bakom reostat knappen som finns på framsidan. Så var det på min 745. Kolla denna bild här. http://www.google.se/imgres?hl=sv&sa=X& ... ,s:0,i:171 Jag Googlade lite bilder på reostat 940 av senare års modell och såg att det kanske kan vara lite annorlunda på den. Då får någon annan svara var den finns och hur den ser ut. Men frågan är vad din grå låda man ser där är?
#719973
sicnarf skrev:I bilden från 17/1 kl 2216 som du postade så ser jag en grå låda på högra nedre sidan bakom tjocka kabeln. Det är den,men sen på de andra nya bilderna så ser jag inte den. Kolla precis bakom reostat knappen som finns på framsidan. Så var det på min 745. Kolla denna bild här. http://www.google.se/imgres?hl=sv&sa=X& ... ,s:0,i:171 Jag Googlade lite bilder på reostat 940 av senare års modell och såg att det kanske kan vara lite annorlunda på den. Då får någon annan svara var den finns och hur den ser ut. Men frågan är vad din grå låda man ser där är?
Bakom den där grå lådan sitter det där chippet du kan se på de nyaste bilderna. Alltså inte reostaten vad det verkar :)
#719998
Det MÅSTE vara den som är den nya moderna reostaten då! Men jag vet inte hur man byglar här. Kanske måsta man byta ut den då. Jag har vanliga kablar på min grå låda,3 som går in och 2 som går ut och dem kopplade jag ihop bara. Jag hoppas nån här har svaret på din reostat.
#720312
SA4AQS skrev:Fortfarande reostaten du har fyra gulkromaterade skruvar och ta bort så är den lös och på kretskortet så står det med screen tryck GND och OUT dom två ska byglas med en kabel som du skruvar dit istället.

Så hela chippet ska tas bort? (Se bild på s.1) Eller menar du på "undersidan" av chippet finns det 2 kontakter jag ska koppla ihop?
Förlåt ifall jag är lite efterbliven men jag är inte så insatt vad gäller det här ämnet!

En följdfråga. Har du gjort detta själv och känner igen ditt instrumenthus från mina bilder? Fungerade detta för dig?
#720330
Ja hela ska bort och ersättas med en kabelstump.
Skruva ur skruvarna markerat med grönt ta bort reostaten och ersätt med kabelstump markerat med rött och skruva tillbaka skruvarna och lägg den trasiga reostaten i bra och ha lådan med saker från bilen :wink: sen provar du att det fungerar sen monterar du tillbaka mätarhuset och ser glad ut.
Bild
Nej jag har inte gjort detta på någon bil har bara tittat på dina bilder och lite i el-schemat som inte säger så mycket.
#720633
Hej! Jag följer noga med hur det går i den här tråden, har själv en 945 -91 där instrumentbelysningen nu slocknat. Det var ungefär samtidigt som jag tog ut två brända lampor ur nummerbelysningen i bakdörren, kunde dock inte med mina fingrar få dit nya, bör väl skruva isär handtaget där för att få nya på plats.
Kan det ha nåt samband? Om instrumentbelysningen slocknat helt så är det väl knappast lamporna som brunnit, snarare då dimmern, antingen reglaget eller styrenheten på kretskortet. Varningslamporna funkar, lamporna vid automatväxelspaken kanske oxo har slocknat. Om det är styrenheten (som i tråden och på elschemat i Haynes kallas reostaten) som pajat, kan man få en passande som reservdel nånstans? Hur kollar man var felet ligger? Alla säkringar är OK. Tacksam för ideer!
beros

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]