- sön 26 aug 2012, 17:16
nu har jag kollat tomgånsmotorn och bromservot båda fungerar som dom ska så felet kvarstår 

Moderator: Moderatorer

NilsO skrev:Vad händer om du kniper åt på slangen mellan insug och tomgångsmotor?då går motorn ner i varv!!
gnestakalle skrev:Har du möjligen ECC och/eller vakuumstyrda spjäll?har vanlig ac med vacumstyrda spjäll jag knep åt slangen till dom med när jag höll på ingen skillnad...
Mvh GK
akevolvo skrev:Den ska gå en bra bit under normalt tomgångsvarv då, eller t.o.m. stanna. Går den inte under säg 600 rpm måste motorn absolut dra tjuvluft. Men om den faktiskt går ner på riktigt lågt varv beror felet nog inte på tjuvluft på insugssidan.NilsO skrev:Vad händer om du kniper åt på slangen mellan insug och tomgångsmotor?då går motorn ner i varv!!
emwtur skrev:gör en ny koll med startgas så du inte har tjuvluft någonstansjag ska åka och köpa packning idag till insuget det måste vara en läcka där som jag inte kan hitta.för nu har jag kollat allt vad jag kan tänka mig.startgas har jag provat men märker ingen skillnad.den veckade slangen till spjället har jag bytt köpte en ny eftersom den såg inge bra ut så den är tät nu......
förutom alla slangar anslutna till insuget så kolla vid spridarna och nere vid insugspackningen .
Har du den "veckade" slangen från spjället till lmm så kolla även att den är hel
lossa slangen - dra lite i den och titta "inifrån" att du inte ser dagsljus i vecken !
NilsO skrev:motorn gick på ganska hög tomgång när jag knep åt slangen det som hände var att varvet sjönk en del men ville absolut inte stanna.så nån läcka är det men svårfunnet ??:-/akevolvo skrev:Den ska gå en bra bit under normalt tomgångsvarv då, eller t.o.m. stanna. Går den inte under säg 600 rpm måste motorn absolut dra tjuvluft. Men om den faktiskt går ner på riktigt lågt varv beror felet nog inte på tjuvluft på insugssidan.NilsO skrev:Vad händer om du kniper åt på slangen mellan insug och tomgångsmotor?då går motorn ner i varv!!
akevolvo skrev:Förutom själva insugspackningen finns en packning mellan spjällhus och insug. Kanske läge att passa på att byta den också, om du inte redan gjort det när du hade av spjällhuset.emwtur skrev:gör en ny koll med startgas så du inte har tjuvluft någonstansjag ska åka och köpa packning idag till insuget det måste vara en läcka där som jag inte kan hitta.för nu har jag kollat allt vad jag kan tänka mig.startgas har jag provat men märker ingen skillnad.den veckade slangen till spjället har jag bytt köpte en ny eftersom den såg inge bra ut så den är tät nu......
förutom alla slangar anslutna till insuget så kolla vid spridarna och nere vid insugspackningen .
Har du den "veckade" slangen från spjället till lmm så kolla även att den är hel
lossa slangen - dra lite i den och titta "inifrån" att du inte ser dagsljus i vecken !
Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]