Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Hej.

Lampan är kopplad så att den får +12V från tändningslåset (när tändningen är på), och jord (när den ska tändas) från ABS-styrenheten eller modulatorenheten. Så att det inte finns ström på den gröna ledningen är ganska naturligt, om du med det menar att det inte är någon spänning mot jord. Prova att jorda den gröna ledningen (medan den fortfarande är inkopplad till instrumentet, kan göras med ABS-enheten inkopplad) och slå på tändningen. Då ska lampan tändas – annars ligger felet i instrumenthuset, typ i kontakterna eller foliekretskortet.

Kopplingsschema till 940 -94 finns här (jepp – grönbok!), om du läser sådana.

Mvh
av grisbilen
Ok
Jag trodde den gröna matade 12 volt + då är det bara kolla igen.
För att få bort mitt mätarhus så trycker man in en mejsel på båda sidorna av en påltsarg som sitter runt mätaren, sen får man skruva bort en sarg med 2 skruvar och själva huset med 4 skruvar, sen är det bara att lyfta ut.
Men, jag antar att det ser likadant ut bakom, ska ut och kolla imorgon.

Fick även mina nya styrenheter idag men felet kvarstår så det blir att mäta grön kabel igen och HITTA säkringen.
Återkommer :D
av NilsO
Om du mätt med digital multimeter och det är 0V på den gröna kabeln när tändningen är på är det med 99% säkerhet fel i instrumenthuset.

Om instrumenthuset/lampan fungerade, och problemet låg i ABS-systemet, skulle du fått +12V där.
av grisbilen
Ok har jobbat natt så har inte hunnit kolla, men har för mig att jag fick någon mv på den gröna kabeln.
Får ge mig på den imorgon, måste sova lite med :roll:
av grisbilen
Felet funnet :D :D :D
Lampan fick ingen plus,folien av, men gjorde en bygel bakom så nu fungerar den som den ska, även varningslampan för överhettad kylare fungerar nu.
Det konstiga är bara att jag har 125 i felkod = trasig givare, den ger ca 2K Ohm men lampan slocknar som om allt vore ok.
Huvudsaken är att besiktningsmannen blir nöjd.
Givaren kan jag byta när jag får mera tid.

Ett stort tack till alla som velat dela med sig av tips till mig, ett suveränt forum för oss volvoägare :D

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]