Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lasloforbes
Nyfiken på hur det slutade. Och om den skiva du hade tidigare var ventilerad? Och om du mätte den nån gång?
Jag läste nu också i Haynes att modeller före -88 hade integrerad skiva/nav, men förmodligen är det så att de flesta har fått separata skivor och nav med hjälp av den ersättningssats som omnämns. Antar att volvoverkstäderna bytte till separata delar när det blev dags för första skivbytet?
av karren
lasloforbes: Jag ska montera de nya skivorna i påsk. Det jag, slutligen, kom fram till är att jag har lösa (ej integrerade med nav), ventilerade skivor, 262,5 mm, bendix, 15 tum. Beställde nya från skruvat.se. Jag tog av hjul och försökte mäta skivan (lite svårt när skivan och ok sitter kvar), drog slutsatsen att det snarare var 262 än 287 mm. MEN vi får se när jag satt på skivorna om jag hade rätt. Återkommer efter påsk! :D
av palmroth
när jag ser bilden på bromskivan så ser det onekligen ut som man kan om man sätter in den i en verkstadspress pressa ut den ur centrumet.
och kan man det så kan man troligtvis hitta en skiva som passar.
av vop
Hej,
Är lite novis med Volvo. Ska byta skivor fram och det verkar som man har Girling(står på oket) med två kolvar. Ingen ABS. Skivan är 262mm. 36mm(hylsans storlek) navmutter. Frågan är om det är intergrerat nav i bromsskivan eller nav för sig och skiva för sig?

Mvh
vop
av NilsO
Storleken på muttern kan variera. Men är det kronmutter ("taggig" utåt, med en saxsprint som håller den på plats) är det den tidigare sorten med nav och skiva i en enhet. Är det en vanlig mutter (som sitter hårt som attan) är det den nyare sorten med separat nav. I det senare fallet ska du inte lossa den muttern om du bara vill byta skivan, och du hade inte behövt lossa fettkapseln heller: det enda som håller skivan är styrstiftet för fälgen och rost.
av vop
NilsO skrev:Storleken på muttern kan variera. Men är det kronmutter ("taggig" utåt, med en saxsprint som håller den på plats) är det den tidigare sorten med nav och skiva i en enhet. Är det en vanlig mutter (som sitter hårt som attan) är det den nyare sorten med separat nav. I det senare fallet ska du inte lossa den muttern om du bara vill byta skivan, och du hade inte behövt lossa fettkapseln heller: det enda som håller skivan är styrstiftet för fälgen och rost.
Hej,
Ingen saxsprint på denna modell. Vilken årgång har skiva med nav?

Mvh
vop
av NilsO
Nu har du lyft två gamla trådar för samma fråga, och din fråga har inte mycket med trådrubriken att göra. Du har inte heller angett vilken årsmodell (eller bilmodell) du själv har. Det blir förvirrande. Det hade varit bättre om du startat en ny tråd under en beskrivande rubrik, ställt dina frågor där, angett årsmodell etc. Sagt i all välmening :)

Jag vet inte precis när Volvo övergick från den tidiga lösningen med skiva och lager integrerade till den senare med bromsskivan separat från navet. Kanske fanns båda parallellt ett litet tag. Men på din bil är det tydligen den senare sorten (vilken åtminstone finns på alla sena 740 och alla 940). Dvs du kan byta skivan separat.
av vop
Hej NilsO,
Ledsen att det blev samma tråd. Ville vara lite sparsam. Har en 1988 med Girling Ok, 2 cyl.

Varför man frågar är att man har svårt att välja skivor. Bilia har lite svårt att ge info. Antagligen är riktigt fastklistrade :) Fram med gummihammare sedan slägga. Tydligen säjer Haynes manuelen, nav i skicka föra -88 och 1988 och frammåt lös skiva. Jag kan tolka det fel :)

Mvh
vop
av vop
Hej igen,
Skivorna var rätt från biltema och man fick använda stora släggan för att få bort navet. Fick hamra med mindre slägga för att slå bort rosten på bromsoksfästet. Till slut ser man kroppen på bromsoksfästet. :D

Mvh
vop

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]