Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TummenMittHanden
Hej hej igen:)
Ok, så här långt har jag fått fram att det är en B230E motor och dom siffrorna jag kan se är 03-71 och ett stort A snett nedanför 03. Är det några fler siffror som måste fram??

Så skitigt var det inte, men mer krångligt att se allt på ett bra sett;)

Va till Bilia oxå, det fanns då 2 nr till, ska dom sitta där 03-71 nr sitter på lådan? Nr det gällde var 1208 332 eller
1208 415
av TummenMittHanden
Automatlåda till Volvo 740
Modell No: 03-71 Licence: 1208 304
Serienummer: 85BF80240 i prima skick
komplett med turbinhjul.

Har jag hittat på näten, i samma stad så det vore ngt.. Får ringa och fråga om den finns kvar och vad den suttit i.
av TummenMittHanden
Så, siffrorna är AW03-70 (men inget L såg jag) samt 1208 415. Så nu ska det bara hittas en låda oxå :???:
Användarvisningsbild
av White
Tycker det är synnerligen konstigt att en AW 71 låda lämnat in för detta här med hästtransporten!? Speciellt då det är en lågmilare
och att det var kallt ute! Jag hade nog provat med en sköljning och oljebyte i lådan INNAN jag ansåg den som skrot faktiskt.
av TummenMittHanden
Ok, då får vi testa det först.
Sen en följdfråga, detta med lock-up, har det samma funktion som overdrive? Som denna 740 t.ex som har den här lilla knappen på sidan av spaken, trycks den in så ser man en orange pil på instr.panelen, är det over drive på den alltså?!
Användarvisningsbild
av White
Knappen på sidan av spaken som tänder/släcker den orange pilen är en "uppväxlingsspärr" kan man säga.
Den trycker man in om man kör med tungt släp eller i mycket kraftigt motlut för att förhindra att lådan lägger i högsta växeln, alltså
INGEN overdrive! Det som kan liknas med en overdrive på automatlådan är lockupen, som bara fungerar på högsta växeln. Den låser
konvertern helt så det inte är något slir alls i lådan.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]