Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaktviggen1
Beror ju vilken fläkthastighet man vill ha
kolla just i elschema
Men steg 2 hade jag på 740 jag hade värmare i
kolla bak på fläktvredet färgen på kablarna
Steg 1 ska vara gul kabel enl schema
steg 2 ska vara brun kabel enl schema
steg 3 ska vara blå kabel enl schema

i så fall exvis steg 2
klipp den bruna kabeln bakom fläkthastighets reglaget

på relät
30 brun mot fläktmotstånd/fläktmotor
87b brun mot fläkthastighets reglaget
87 ( röd )+ 12 volt via säkring
86 Från tidur ( gul tillslag relä )
85 jord
av slayer
Okej kanon :D ja det är ju steg 1 som rekomenderas, hur funkade det med steg 2?
av Rådlös
Det är ju bara att räkna om man vet effekten på stegen. Vilket jag inte gör just nu, men uppgiften går att få fram. Sedan ser man hur många ampere det går åt. Normalt går värmaren två timmar. Har man inte kommit in i bilen då, så går den i ett par korta perioder till.
Om du tänker räkna på det här, så tänk på ett det är inte bara kupéfläkten som snurrar. Cirkulationspumpen och bränslepumpen liksom värmaren i sig själv tar också ström.

Lite överkurs: Det tar på batteriet. Som en tumregel brukar man säga att bilen skall vara igång lika länge som värmaren har varit igång. Alltså: Har värmaren gått i två timmar så skall man köra i två timmar för att återställa batteriet. Lyckas man inte med detta, så är kompletteringsladdning under t.ex veckohelger och annan tid att starkt rekommendera.
Detta gäller inte bara Volvos värmare, utan torde vara samma sak för alla bränsledrivna värmare.

Du kanske har läst här på forumet om din värmare? Men vi tar det igen, för det tål att upprepas. Cirkulationspumpen håller inte i evighet. På Volvo kostar en sådan pump > 2000 kr. I fritidsbåthandeln finns samma pump för nästan halva priset. Det finns trådar om detta här på forumet om man vill veta typ och nummer etc. etc.
av slayer
Okej jo att det drar ström har jag hajat hehe :D Cirkulationspumpen har jag 2st då det hoppas jag ska räcka :D Fick även med en backventil på en av värmarna men står inget i monteringsanvisningen om det så verkar inte som att man måste ha den? Funderar på om man skulle koppla in ett extra batteri i skuffen till värmaren om det inte är allt för mycket jobb. Men kopplar nog in på läge 1 på fläkten, sen blir det nog att köpa ett nytt batteri nu till vintern då det jag har nu har varit med i några år och vet ej skicket på det.
av Rådlös
Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt motorrum, men jag skulle nog i så fall fundera på ett större batteri och samtidigt en större generator. (Generellt brukar batteri och generator i dieselar vara ca 25% större än i bensinmotorer av motsvarande storlek) Det verkar omständigt med två batterier, och för att laddningen skall fungera bra så bör alla cellerna vara i likvärdig kondition. En dålig battericell sänker dom andra.
Jag hade en 091B i en 240, som jag körde i 19 år. (Den bilen går ännu) Mitt intryck är att första fläktläget är fullt tillräckligt. Det var i alla fall i min bil, en teromstat som var fixerad på ca 25° C så varmare än så blev det ändå inte. Nu vet jag inte om du har fått med den termostaten i kabelhärvan? Har du det inte, så kan det ju vara något att fundera på. Det sparar nog några ampere i alla fall.
av slayer
Okej jo det kanske är enklast. Tänkte mest på säkerheten o ha ett batteri så man vet att bilen startat. Men man får väll ha ett löst med sig hehe. Nej jag har tyvärr inte det tiduret med tempsensor i kupén. Har funderat på att det inte borde vara några problem o bygga till själv kanske.
av slayer
Det rullar på nu :D Nu har jag monterat värmaren, dragit bränsleledningen, monterat bränslepump och vattenpumpen. Det som är kvar nu är ju att koppla in ström, vattenslangarna och tidur/relä. Sen smäller det :D
Bild
Användarvisningsbild
av päpplet
Du har inga fler bilder från monteringen? När jag tog ur min värmare satt den monterad bredvid oljekylen vid kylaren (kommer från en turbo) så jag vet inte om fästet är lika som där din sitter och vart den tar bensin från tanken. Hade inga möjligheter att hissa upp bilen så jag vet inte hur mycket som saknas
av slayer
Kom faktiskt på det i efterhand att man kanske skulle fotat hela monteringen ifall några andra vill ha hehe. men jag kan ta lite mer bilder sen på hur jag har satt prylarna o så.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?