Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Aferthas
Tack för tipset, har faktiskt redan köpt en extra begagnad luftmassemätare och bytt ut, men jag har inte rullat iväg till bilprovningen ännu.

Kan nämna att jag fick nedslag på handbromsen med.
Nu när jag testat den genom att lyfta upp tar den på båda hjulen. Den låser helt på vänsterhjulet men aldrig riktigt helt på högerhjulet. Har man en hävstång går det få högerhjulet att snurra ändå. Är det fråga om att det bara är igenrostat litegrann kanske? Bromsbackarna byttes nämligen i april.
av 4x12Tum
Expandrarna har en tendens att kärva ihop så bara o riva, tvätta, smörja, jucka, smörja igen och sedan spänna på om du har justerbara.
Köp ej backar på andra ställen än Volvo! om du inte har justerbara gafflar vill säga! :wink:
av Aferthas
Jepps, var och rensade bromssystemet, och drog också ut vajern maximalt för att se att det verkligen blir spänt till max ut till hjulen.

Verkar helt enkelt som att jag får trolla lite med grundinställningen över hur nära bromsbackarna ligger mot skivan med hjälp av diverse trix eftersom det inte finns någon justerskruv för det.
av 4x12Tum
Aferthas skrev:Jepps, var och rensade bromssystemet, och drog också ut vajern maximalt för att se att det verkligen blir spänt till max ut till hjulen.

Verkar helt enkelt som att jag får trolla lite med grundinställningen över hur nära bromsbackarna ligger mot skivan med hjälp av diverse trix eftersom det inte finns någon justerskruv för det.
Åk till Volvo o köp justerbara eller så lägger du en liten svets o filar ner den lite på gaffeln så den passar :-)
hoppas du förstår hur ja menar 8)
av Aferthas
Då har jag varit på bilprovningen igen!

Avgasvärdena är nu mycket mycket bättre efter att ha bytt ut både luftmassemätare och databox.

Lambdavärdet är nu på 1.01 - 1.02 både vid tomgång och 2500 varv.
Kolvätet låg mellan 50 och 80, vilket är godkänt.
Kolmonoxiden var dock strax över gränsvärdet, 0.55 och tomgången var lite väl hög, runt 980 varv skulle jag uppskatta det till.

Dessutom tog inte handbromsen på höger sida tillräckligt, trots min fina lösning för att justera gafflarna.

Gubben som besiktigade nämnde att katalysatorn kunde vara paj, men min undran är om jag verkligen kunnat köra sönder den sedan i maj, utan att ha kört mer än kanske 60-70 mil totalt sedan den monterades ny.

4x12Tum nämnde något om justerbara bromsbackar till handbromsen. Går det montera det direkt? Från fabriken kom ju 960 med "fasta" bromsbackar.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Dum fråga, men har du nollat styrboxen och sedan kört på olika belastningar så att styrboxen lärt sej?

//David
av Aferthas
Med nollat styrboxen antar jag du menar att den varit urkopplad tills minnet nollställts.
I så fall ja, den var urkopplad i åt minstone en vecka under transporten till mig.
Antagligen har den varit urkopplad ännu längre sedan jag köpte den.

När det gäller inlärningen av styrboxen, finns det någon guide för hur länge inlärningsprocessen tar?

Jag monterade boxen i söndags och körde en tur igår, och körde en tur idag innan besiktningen,
men det kanske inte är tillräckligt helt enkelt?
av 4x12Tum
http://img81.imageshack.us/img81/7155/h ... karym1.jpg

är inte till rätt bil men principen är den samma :-) går att eftermontera på "alla" äldre Volvos med handbromsbackar.

Högt lambda är om jag minns åt rätt håll att den går för snålt, detta kan bero på att du pluggat PulsAir-Systemet, (Databoxen kompenserar för de syret som den "sprutar" (Suger in) i avgaserna.
Har du fixat PulsAir systemet, Byt tändstift, lambda sond, katten har du bytt, men ja tyvärr den kan ta skada av att bilen inte gått rent, men brukar gå o bränna bort igenom att köra hårt med bilen så katten är riktigt varm!! (är en fördel att göra det innan besiktning med) (Gäller ju att avgassystemet är helt tätt med)

men högt kolmoxidet talar ju för att den går för fett samtidigt. talar ju lite tvärt om, kan ju bero på flera saker, men eftersom oljan är bytt så är inte felet här, dock
tycker jag nog att du ska göra ett kompprov på bilen! och stoppa avgasmätaren i expansionskärlet, ger den utslag har du brusten topp packning eller spricka.
Du kan testa och varva bilen snabbt upp till ca 5000RPM och tvärsläppa gasen, bubblar det i expansionskärlet så har du fel på packningen... (OBS VARM motor!!)

Får du en större avvikelse i någon av cylindrarna häll i en matsked olja och gör om testet, har du samma eller lite högre komp har du ventilläck eller blockpackningen

Har du bytt box är den nollad, men felkoderna kan ligga kvar ändå. nolla databoxen gör du lättast igenom att rycka 1:a säkringen o vänta en halvtimme.
inkörning (så databoxen lär sej) tar inte så lång tid, någon mil för att den ska ligga rätt...

Tycker dock som du åkt en för kort sväng så det ligger kvar "skit" i systemet en tur på 5 mil nu när det är kallt är nog att föredra, se till att köra katten riktigt varm. höga varm och låt bilen gå hårt.
se till att täta och fixa till PulsAir systemet innan!
av Aferthas
Jag har nu kört en riktigt lång hetsrunda, och visst går bilen bättre nu.
Jag har rengjort tomgångsmotorn också då den var lite skitig, men tomgången ligger ändå på mellan 900-950 varv.

Pulsair-systemet är helt blockerat, så det lär inte påverka värdena över huvud taget.
Eftersom jag inte bytt tändstift på bilen någon gång tidigare, och inte vet när de byttes senast, skall jag byta också dessa imårrn, det är ju små pengar för en så fin bil :D

Lägg märke till att huvudproblemet är åtgärdat, dvs. de extremt dåliga avgasvärdena jag hade tidigare.
Jag ska ge mig på att rengöra gasspjället också för att se om det kan inverka något på den "höga" tomgången.

Som sagt, avgasmässigt var den enda punkten CO-värdet den fick nej på, dvs. 0.55 då max är 0.5.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]