Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Lådan är vad jag vet original. I lådan fulbyter jag olja med ca 2000 mils intervall, tömmer ur genom bottenpluggen och sedan fyller jag på till rätt nivå. Jag vet att det blir gammal olja kvar, men jag tänker att jag gör bytet oftare så borde det bli hyfsat i genomsnitt. Att jag inte gör på rätt sätt är för att jag tycker att det är rätt bökigt, dessutom fick jag gängpaj i kylaren på min 240 jag hade förut när jag skulle göra oljebyte så jag avhåller mig gärna från att skruva på de anslutningarna.

Nästa steg är som sagt att ta loss den främre kardanaxeln (jag har bara bytt den bakre) och sedan ta med till jobbet för att flytta över stödlagret. Det som satt på den här begagnade axeln var lika slut som det jag hade innan, gummit har nästan lossnat från yttre ringen.

Har jag fortfarande vibrationer då så kommer jag att kolla noggrannare på lådan.
Användarvisningsbild
av erikn
Återkoppling. Nu har jag även bytt den främre delen av kardan. Vibrationerna minskade lite till, men är inte helt borta. Däremot vet jag inte var de kommer ifrån, med tanke på att bilen gått drygt 65 000 mil så kan det vara nästan var som helst. Jag ryckte och slet i utgående axel från växellådan när kardan var borta, men jag kunde inte känna något glapp. Hur som helst är nu vibrationerna inget man stör sig på, så lite är det.

Ursprungsfrågan har dock inte kunnat testas än, måste ha fullt med folk i bilen för att det ska kännas.
Användarvisningsbild
av erikn
Man lär sig lite varje gång man mekar. Idag bytte jag stödlager igen, och jag lyckades göra det utan att ta med till jobbet. Förra gången jag köpte så satt hållare och lager ihop, jag trodde att det var gjutet så i gummit. Det jag köpte idag var isär, så jag provade om jag kunde få ur lagret ur hållaren och det kunde jag. Därmed kan jag lämna tillbaka hållaren till lagret.
Användarvisningsbild
av erikn
Nu har jag äntligen haft fullt med folk i bilen och kunde prova. Vibrationerna är kvar när man accelererar, fast det är även på de högre växlarna. Troligtvis är det något i växellådan då jag bytt ut kardanaxeln, och därmed andra kardanknutar. Att vibrationerna är lite annorlunda beror säkert på att jag innan dels hade en tvärslut stödlagerhållare och dels en kardanaxel som var i obalans.

Lutar väl åt ett växellådsbyte då den snart är uppe i 66 000 mil. Men det är små vibrationer och i övrigt fungerar den klanderfritt så kanske ändå inte.
Användarvisningsbild
av erikn
När jag låg under bilen med kardan lös så har jag med handkraft försökt ruska på utgående axel. Men inte lyckats känna någonting, helt stumt. Men jag vet inte om det räcker med handkraft, har aldrig varit under någon annan bil för att kolla det glappet.
av dalldall
min 945 förvisso bara 35000 mil har små vibrationer med men växlar kanon i lådan, bytte stödlagret nyss o det blev mycket bättre men har liksom nåt resonansljud i karossen, kanske kommer från motorfäste? långsökt kanske.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag kommer nog inte att byta lådan. Den växlar och går fint, vibrationerna som inte är så stora är bara när man har fullast i bilen. Det är ju inte säkert att det är i lådan, det kan ju vara massor av bussningar som är slut, t.ex. motorfästet som du skriver här ovan.
av NilsO
Hur gjorde du när du satte på det nya lagret? Jag tänkte försöka mig på det arbetet nu under våren. På min behöver både hållare och lager bytas ut och jag har skaffat nya (separerade från varandra). På nätet kan man läsa om att knacka på det med ett rör lagom stort för innerringen etc, men jag har aldrig provat själv.
Användarvisningsbild
av erikn
Lagret i hållaren är bara att ha såpa eller silikonspray så glider det ned i gummit. Jag knackade försiktigt på innerringen (den närmast axeln) med ett dorn. Slog ett slag, flyttade dornet mitt över, slog, sedan åt sidan, sedan mittöver. Ungefär som när man korsdrar fyra-hålsfälgar. Kom väl en halvmillimeter upp till ett par millimeter i taget .

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]