Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

Byta v-låda är heller inga probs ;)
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

:evil:

Det där må jag kolla upp...
volvoyamha skrev:Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Nu vart jag nöjd :') Jag får bytte te vilken motor jag vill ;) så länge den har katt och lamba styrd och inte överstiger hk och vridet!! :D
Notera att det finns flera gränser för effekt vridmoment.
*Utan att dyta stötdämpare så får du byta till en motor med max 20% mer effekt och max 10% mer vridmomet än den som satt i bilen från fabrik.
*Med bytta stötdämpare får du ha max 238hk / 310Nm.
*Med bytta stötdämpare får du ha max 328hk / 328Nm om du har max 2.95:1 på ettans växel
Marlboroman skrev:
volvoyamha skrev:Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Nu vart jag nöjd :') Jag får bytte te vilken motor jag vill ;) så länge den har katt och lamba styrd och inte överstiger hk och vridet!! :D
Notera att det finns flera gränser för effekt vridmoment.
*Utan att dyta stötdämpare så får du byta till en motor med max 20% mer effekt och max 10% mer vridmomet än den som satt i bilen från fabrik.
*Med bytta stötdämpare får du ha max 238hk / 310Nm.

Den sista har du fel! Enligt SFRO har man vet bromsar, andra stötdämpare (stod något om något volvo numer)
o turbo bakaxeln så fick man ha 328hk!

*Med bytta stötdämpare får du ha max 328hk / 328Nm om du har max 2.95:1 på ettans växel
Tror jag då hellre lägger ner denna plan, och satsar på en T5:a i stället,

Då är det 960tråg, motor fästen

Hur kopplas boxar in?

Vad måste ändras på motorn?

Mvh
Kortat tråg, annan oljepickup, byta insug till ett rakt och bygga om det för mekaniskt spjäll, krabblock eller separata tändspolar, vända turbon + nya olje/vattenledningar. Styrboxen kopplas in till motorhärvan (från en 850 eller X70 med mekaniskt spjäll) du lär byta till som vanligt.
Marlboroman skrev:
Kortat tråg,

Jao det vet jag, inte så där jätte svårt om man vet vad man håller på?

annan oljepickup,

Oljepickup? det är?? :oops:

byta insug till ett rakt och bygga om det för mekaniskt spjäll,

Kan man göra en kopia av typ b230f insug (blir ju för en cylinder till)?

krabblock eller separata tändspolar,

krabblock är?
Skall man ha separata tändspolar lär bli dyrast? och hur kopplas dessa i sådan fall in?

vända turbon + nya olje/vattenledningar.

vänder den 180grader? passar på samma grenrör?

Styrboxen kopplas in till motorhärvan

Styrboxen kopplas in till motorhärvan?
Jag tänkte på hur vet jag vad som plus, minus ex till boxen,
Signaler till kombinationhuset?

(från en 850 eller X70 med mekaniskt spjäll) du lär byta till som vanligt.

Det där sista hängde jag då inte med på.... ??:-/
Tack för du tar dej tiden att hjälpa mig!! :)

Mvh
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32098

Där har vi en bra sida att läsa på!

t5:a.
turbo bakaxel
krabblock (lärt mig vad det är ;))
gentrag låda? (det bör duga till en rockey som mig? bilen skall gå mest som standard o inte mord trimmas!)
Korta tråget och sugsilen 91mm, antar att det är röret som går ifrån klumpen (olje pumpen?) och upp i motorn som skall kortas dom där 91mm?
vad för startkrans/svänhjul/tryckplatta o lamel rek? (skall bara ha som budget bygge när det är första!)

Det där med insuget blir jag osäker på :-(O)

Någon som har en bild eller liknade och kan visa?
Tänkte att det lär ju måsta vara ett visst mått på rören(finns säkert ett namn) ifrån motorn upp till det där långa röret (som går mellan dom fem ''små'' rören på motorn? som sedan spjällhuset sitter på?

Insuget löst!!
http://www.garaget.org/?car=249379&image=2354163

receptet här!!

c70 insug!
960 spjäll och 850 gasrulle ;)

Har jag missat något?

Mvh

Edit

Du lär ju ha tag i en motor såklart. Enklast att ta en motor 94-98/99 med mekaniskt gasspjäll eftersom man då kan använda en kabelhärva från volvo 850. Kabelhärvan lär rensas och sen får man montera den utanför ordinarie elsystem för enkelhets skull. Du lär även ha tag i en 85 original intercooler och katalysator som måste sitta på vid registreringsbesiktningen. Och motorn måste vara helt original. Vad det gäller tändning har man väl egentligen 2 val: antingen såga upp ett hål och försöka bygga en låda som går in i torpedväggen för att ge plats åt fördelaren eller så skaffar man eller bygger sig ett så kallat krabblock. Det är ett fördelarlock som har en annan vinkel på anslutningarna för tändkablarna.

Motorfästen tar man från volvo 760/960 om man inte vill bygga egna. Vad gäller växellåda finns lite olika alternativ. Jag antar att det är manuell som gäller och då är det ju bara en "vit" M90 från S90 med 2,5 liters sexan som passar rakt på mot motorn. Det finns adapterplattor för att köra med lådor från gjutjärnmotorerna också, men kan man undvika det så är det bra. Det sista alternativet är ju omsvetsade getrag eller zf lådor beroende på vad man har för tankar om att trimma. Kräver dock lite jobb för att få dit.

Vad gäller val av kaross så är ju 740 att föredra då det blir avsevärt enklare att regga med en sådan + att en 360 kräver en hel del ombyggnationer.

Hitta ditt inlägg!!, Mekanisk gasspjäll är med wire?
Mhm.. (850 elsystemet) behöver jag bara det som sitter i motorrummet med andra ord? TCP!! Härnäst!!

Mvh
Okej, Men ja...

Det funkar inte med v70:i el?

eller

t5 (ifrån v70)+el till boxar (ifrån 850, där behövs inget rensas?)+ ifrån boxarna till säkringslådan(där behövs det rensas alltså, vad behövs bort?) = det fungerar alltså¨?

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]