Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har försökt med spärrhandtag och det går helt enkelt inte. Får inte bort okhållaren. Sitter utav helv... hrrmm. blir nog att lämna in på verkstad ändå. Fattar inte varför man ska ha insex bultar just där. Dessutom har jag kört med mina nyinköpta bromsbelägg på dom gamla skivorna, och ska man byta skivor så måste man byta b.belägg igen, säger killen på verkstan.

känns riktigt surt. Och Verkstaden skulle ha 1200kr i bara arbetstid
det är inte så att du drar åt fel håll då? de ska ju inte morddras så jag undrar om du helt enkelt drar åt fel håll. vilket håll drar du åt och hur sitter du när du drar? sitter du framför hjulet med bromsskivan emot dìg? Äger du en hammare så tycker jag du ska knacka lite "ovanpå" skruvskallen.. så du skapar vibrationer i skruven. alltså ovanpå där du sätter i hylsan.
jepp !
brukar vanligen vara av fabrikatet Loctite
finns i flera smaker - då bör ha den blå ! - tror den heter 248 - sitter på en camping i lökken med kass uppkoppling - kan inte kolla upp det !
vissa färger går "aldrig" att lossa senare
den blå går att lossa senare ...
hittade själv den blå i "armens hudsalva" förpackningen - mycket praktiskt !
som sagt dom flesta skruvar i framvagnen skall faktiskt ha lite gänglåsning när man drar dit dom
du har säkert sett att en del skruvar är färgade när du lossat dom ....
Fick du loss okbygeln ?
/emwtur
Tjena emwtur och bodhii. Jo jag sitter ju framför bromsskivan /hjulet och insexskruvarna är på andra sidan. alltså om jag kör lefty loose..(bra regel) så blir det höger istället. har testat och knacka på skruvarna, och allt annat som verkar
logiskt förutom att ställa mig på spärrskaftet. Har tagit i för kung och fosterland men det hjälper inte.Är ju också rädd att sabba skruven. Det var nog väldigt längesedan någon lossade på dessa skruvar.
Efter att läst om alla som har bytt så ska det ju vara skivan i sig som är svårast att få loss.
Varför vill man ha insexskruvar där? grr..
Nä det får bli verkstad. Tack för stödet iallafall
Ha en trevlig semester
..ja hade liknande problem på min...inget hjälpte...tills ja kom på att vi hade en 12V mutterknackare..kapade en insex nyckel så den blev ca 3 cm lång rak...gick hur lätt som helst.....på min var gänglåsningen röd förresten...va det fel sort?...
Hej!

När jag bytte bromskivor satt okhållaren åt Hell och rostiga insektsbultar är också Hell
Jag öste på rostlösning sen körde jag med en papegojpolygrip(finns för 99kr på biltema kommer typ alltid till hands för 740in tycker jag?!?) och drog och slet växlade även lite då och då med insektsnyckeln och tillslut fick jag loss allihopa..men som alla andra säger köp nya som du även kan ha spärrskaft på för rostiga insektsbultar e skit.

// Mvh Waiz

Edit: Om du kommer på något bra sätt att få bort skivan kan du gärna skriva hur du gjorde för själv fick jag köra på o banka med en 5kg slägga...tur att hjullagrena höll!
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]