Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

nya tankar efter några glas vin...
symptomen påminner väldigt mycket om första problemet i den här tråden, när jag trodde att jag hade fått en ispropp... då "fixade" sig bilen efter ett dygn i varmgarage (+30grader).
när jag nötte på starten efter ett dygn i garaget så började den hosta mer och mer och rätt som det var så snurrar den klockrent igen.
Om man tänker sig att man någonstanns har en dålig lödning (tändboxen?) som gör att benet på någon komponent drar ihop sig av kylan och tappar kontakt med tennet, men när det är varmt så har den precis kontakt och då det börjar krypa ström genom benet så blir det värmare och sträcker på sig ytterligare och då får riktigt bra kontakt.

Låter ovanstående möjligt ?
jag har provat att värma alla elkomponenter jag har hittat i motorrummet + relä/säkringspanelen inne i bilen, men jag har inte provat att värma tändningsboxen, jag ska ge detta ett försök i morgon, då sliter jag bort plastpanelen vid förarplatsen och riktar en byggfläkt mot den förmodade tändboxen som ska sitta där.

Nu är det dags för några timmars sömn, tack alla för era förslag och ideér!
Om bilen nu startar innan jag råkar elda upp den (så vi vet vad felet låg) så kommer den av er som antingen hittade felet eller var närmast att belönas med en låda öl, keep up the good work!

/Skägget
hmm fastnade med google felsökning..
några intressanta möjliga felkällor som jag hittade är:
hal givaren - hur troligt är det att den går sönder/orsakar problem som detta?
"förbikopplingsmotstånd" - vet inte om det finns på 940, men om det finns så ska det tydligen gå en kabel från startmotorn till ett 10 cm långt motstånd som i sin tur ska ha en kabel till tändspolen, jag har bara 2 lågspänningskablar till tändspolen (+/-) :), om nu motståndet finns på 940, är detta parallellkopplat med kabeln ifrån tändmodulen och använder samma sladd sista biten, eller borde det finnas 3 st lågspänningskablar till spolen ?

Med vänlig hälsning
/Skägget
BilJävel skrev:hmm fastnade med google felsökning..
några intressanta möjliga felkällor som jag hittade är:
hal givaren - hur troligt är det att den går sönder/orsakar problem som detta?
"förbikopplingsmotstånd" - vet inte om det finns på 940, men om det finns så ska det tydligen gå en kabel från startmotorn till ett 10 cm långt motstånd som i sin tur ska ha en kabel till tändspolen, jag har bara 2 lågspänningskablar till tändspolen (+/-) :), om nu motståndet finns på 940, är detta parallellkopplat med kabeln ifrån tändmodulen och använder samma sladd sista biten, eller borde det finnas 3 st lågspänningskablar till spolen ?

Med vänlig hälsning
/Skägget
Du har varken eller ;) Förbikopplingsmotståndet sitter på äldre motorer med "mekanisk" tändning, detta för att förse tändspolen med ca 9 volt. När man startar bilen så kopplas motståndet bort och man får 12 volt på spolen så att det tänder bättre vid start.

Hall givare är motsvarigheten till svänghjulsgivaren på din bil. Hallgivare sitter i fördelaren och som sagt, agerar lägesgivare för tändning och insprut.

Angående boxen och lödningar så är det mycket möjligt. Precis sånt som kan komma smygandes ;)
Efter en dag med en kupévärmare i sparklådan på förarsidan så kan jag notera att läget är oförändrat.
Jag dock gjort några nya iaktagelser:
När jag skruvade loss plastpanelen under ratten för att kunna värma tändboxen, så ramlade det ut ett gäng sladdar, en sladd med en modularkontakt (RJ11 eller RJ45) - en hona som används för telefoni eller data.
Det var även 3 st svarta flerparskablar som var avklippta ??
Är dessa kablar någon standardfeature på 945 eller är det någon som eftermonterat ett larm eller dyl och bara klippt av kablarna som kanske har gått in i en box ?
jag hittade inte "andra" änden på kablarna så jag vet inte var dom gått/går till.
Iaktagelse nummer 2:
Vid varje startförsök så tänder motorn en gång när jag stänger av tändningen - vrider nyckeln till läge 1.
Vad kan man dra för slutsats av detta ? tändspolen måste vara uppladdad vid varje avslutat startförsök, så det tyder på att den får ström som den ska ? och felet borde ligga någonstans i styrningen av spolens jord ?
Är det någon som har koll på var spolens jordsladd tar vägen, typ ett flödesshema med vilka komponenter som hanterar jordsidan ?

Har ännu inte mätt felkoder på bilen, jag trodde att jag skulle ha en felkodslåda på min gamle 765, med jag hittar ingen sådan på denna ?
Någon om har ett tips om hur man mäter felkoderna med en digital multimeter (om det ens går) ?

Mvh/Skägget
Hemulen skrev:Med tändning på ska du säkerligen ha batterispänning på tändspolens plus,mäter du på tändmodulens stift nr 4 mot jord ska det nog vara batterispänning där med,verkar ju vara samma modul som till 740. :)
Hej Hemulen,
Min tändmodul är en Bosch MTR03, 0227100124.
Jag ska prova att mäta på denna imorgon enligt ovan instruktion.

Med vänlig hälsning
/Skägget
Odin skrev:Vars bor du?
Har en hallgivare (en sådan som sitter på växellådan) liggande om du vill testa. Förvisso begagnad men den funkar.
Finns i Bromma, STHML.

/O
Tjena Odin,

Jag håller till ute på Ingarö, STHML.
Jag har redan bytt "vevaxellägesgivare" (sitter på sprängkåpan mellan blocket och torpedväggen), denna köpte jag ny på Mekonomen men det gav ingen skillnad.
Den jag bytte ut var helt svart av sot/olja/skit/något annat, men som sagt ingen skillnad med den nya.

Tack i alla fall!
Med vänlig hälsning /Skägget
har ikväll kollat felkoder.
För tändningen så fick jag 1-1-1, dvs inga fel.
När jag testade soppan så fick jag bara konstant 6v, kanske det inte funkar att dra ut felkoder med mätpenna där ?
Jag drog bort + ifrån tändspolen och anslut en multimeter för att se om jag hade ström hela tiden, jag tror att det ser bra ut men jag vet inte hur mycket en spole måste ha för att fungera ordentligt [youtube]vZIvJbW9OlA[/youtube].
Filmen visar multimetern ansluten enligt ovan medans jag drar runt motorn.
Vad är nästa steg ?? ?:-/

ha det bäst!
/Skägget
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete