Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Magnum81
2-133 är den ända felkoden som dyker upp numera. Det verkar som att spridarna inte pytsar in tillräckligt med soppa, och nyper jag ihop bränslereturslangen, så går bilen bra, men har kollat upp mina BTRer och de håller trycket. monterar jag bort spridarna, så sprutar de på som fan i början. Nu har bilen stått still i 2 månader, och gått dåligt i över ett år nu, med kraftigare fel på senare tid...

Hjälp, verkligen HJÄLP! :???:
av tuxedo
Får du fortfarande felkoden 144?
Om så är får du nog kolla ledningen mellan styrkorten jag skrev om i inlägget 23 nov. 2010.

En annan sak jag inte kan se att du kollat är relät för insprutningsspridarna.
Det sitter på höger innerskärm strax framför exp.-kärlet.

Byt helst relät, ev. kolla dåliga lödningar eller kontakter.
Ett vanligt fel är också spriarreläts jordpunkt som sitter på höger framskärm bakom strålkastarhuset. Ta bort hela jorddonet och skrapa rent på plåten.
Lägg på lite kopparfett på plåtens kontaktyta och skruvens gänga.
Rengör och nyp ihop flatstiften så de går lite trögt att sätta dit.

//tuxedo
av Magnum81
Är det störningsrelät du pratar om som sitter på expansionskärlet? Det provade jag byta här om dagen, men hjälpte inte. provade även byta svänghjulsgivaren i går. Jordpunkterna ska jag kolla över lite extra när jag kommer hem.

Fler idéer? kallstartsvnetil, tomgångsmotorn etc etc etc? Kom gärna med förslag.

Tack för alla idéer och tips hittills!!!
av Magnum81
Har kollat massa jordpunkter, och gått igenom alla tips jag har fått. Inget har hjälpt. Borde vara ett relä, givare som styr spridarna, kallstart eller liknande. motorn går dåligt i ungefär en minut varje start när motorn är ljummen eller varm, verkar dock som om motorn går sämre ju varmare motorn är.

Än en gång, 1000 tack för den tid ni lagt ner för att hjälpa mig!

/Pontus
av Hemulen
Du verkar ju ha lite små schiesse problem,den där felkoden 1-3-3 är ju något med spjällägesgivaren,värt att kolla upp.Många bäckar små........... :)
av Magnum81
Vart kan den sitta? tror det är en felkod som dök upp när jag provade att slita loss lite kablar... Men ska kolla lite mer på felkoder o så. Ska prova att nollställa idag igen, och se vad som dyker upp.
av Hemulen
Spjällägesgivaren sitter på höger sida av spjällhuset,går att mäta eller kolla upp,kan ju vara som du säger haft loss kontakten därför felkoden. Nu när du provkör,lägg märke till om tomgången är bra när du bromsar in och stannar,ska inte hoppa upp och ner flera hundra varv. Det där med reläer är lurigt,bäst att peta dit nya eftersom det kan vara si och så med kontakterna efter ett långt liv i bilen,helt enkelt brända kontaktytor i reläet. :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror nog att du blir tvungen att kontrollera bränsletrycket för jag tror fortfarande att problemet finns i bränslesystemet. Den pump du bytte till var det en begagnad pump? Kanske är ditt bränslerelä bortom omlödning och måste bytas. Har du kollat så du inte har läckor i bränslelinan, gör en noggrann kontroll från tank till motorrum.

Mvh GK
av Magnum81
Nollade bilen igår. Startade bilen och varmkörde motorn, stängde av bilen och startade den igen. Motorn hackar och hostar, och Lambda lampan börjar lysa, felkod 1-3-3. När motorn går bra, så går den riktigt bra, inge svaj på tomgång, hack eller nåt. Får kolla med ett nytt relä, sen får jag nog ta och köpa en tryckklocka till bränslesystemet. Bränslesystemet läcker inte, det fick sig en ordentlig genomgång i somras. Bilen har hållit på så här i 1,5 år nu...

AHH! 2000 för bränsletrycksmätare på biltema??? Finns det inga billigare?
av Magnum81
Nu har jag även bytt spjällhus givaren... Inga felkoder än, men bilen beter sig lika illa... Startar och går fint i 2-3 sek när motorn är varm, sen tror jag det blir lite soppabrist o motorn hackar, är orkeslös och ibland dör.
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]