Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Den jag hittade på skroten är inte en sådan som beskrivs, utan såg ut som en tank, fast plattare.
Av plåt.
Röd.
Någon decimeter bred, c:a 3 dm hög och 4 dm lång.

Inte säkert att det verkligen är en bensindriven motorvärmare.
Jag tog för givet att det var en sådan, då den hade anslutningar från sej till batteri, kyl-systemet och något som såg ut som en elektronik-box på sidan.

Jag får kolla den noggrannare nästa gång jag är där!
Det låter på form och färg som om du beskriver en äldre modell före dom runda rostfria. Hur gammal är bilen som den sitter i? Finns det ett runt tidur inne i bilen? Satt vanligtvis "på golvet" till vänster om förarstolen. Tidigare hette Volvo Flygmotors bränsledrivna värmare Ardic. Dom var välkända för montage i både bilar och fritidsbåtar.
Om du tar en bild på den och visar här så kan du nog få klara besked.
Lite överkurs: Volvo Flygmotor sålde hela verksamheten med modelltyper och allt till Ebersprächer någon gång för drygt tio år sedan. Om du behöver hjälp med service eller dokumentation skall du alltså vända dig till Ebersprächer. Men det fungerar säkert med vilken bilelektrisk firma som helst. Detta är så välkända produkter så det bör inte vara några konstigheter med dom.
Om jag inte minns fel var bilen en 88 års modell.
(volvo 245a)
En del av inredningen + massa andra saker låg i kupén i en röra, så det var svårt att se om det fanns något tid-ur i bilen.
Kollade inte så noga, hade ont om tid just då.

En fråga till er alla här:
En motorvärmare som placeras i kyl-systemets slang...
-Vilken av dem?
-Nedre eller övre?
...ska den placeras i.

Har hört olika svar, några svarar övre, andra nedre.
Nedre!
Tycker Rådlös gjorde en bra beskrivning ovan.
Grejen med en motorvärmare är just att värma motorn. Sätter du värmaren på övre slangen värmer du vattnet ut i kylaren, för åt andra hållet sitter det en termostat och täpper till, eller hur?
Sätts den istället på den nedre slangen så värms vattnet uppåt, genom vattenpumpen och in i motorn, som ju är tanken.
Jeppe940 skrev:Nedre!
Tycker Rådlös gjorde en bra beskrivning ovan.
Grejen med en motorvärmare är just att värma motorn. Sätter du värmaren på övre slangen värmer du vattnet ut i kylaren, för åt andra hållet sitter det en termostat och täpper till, eller hur?
Sätts den istället på den nedre slangen så värms vattnet uppåt, genom vattenpumpen och in i motorn, som ju är tanken.
Precis så resonerar jag också!

Alltså satt den fel i skrotbilen.
Ja! Den satt helt fel och torde inte ha gett så mycket nytta.

Dom sagesmän som du har träffat på som också säger "övre slangen" är helt missledda. Jag vill inte vara elak, men undrar om dom verkligen vet vad dom talar om?
Rådlös skrev:Ja! Den satt helt fel och torde inte ha gett så mycket nytta.
Det finns/fanns en "märkesanpassad" typ av slangvärmare förr. Den satt så nära motorn (i nedre kylarslangen) att själva värmeelementet sticker in i vattenpumpen. Jag monterade en sådan en gång i en Austin/Morris av något slag (trångt,trångt trångt). Det är så nära en "riktig" motorvärmare man kan komma. Sätter man en värmare "utanför" motorblocket blir det värmeförluster vad som än sägs.

Mvh
Lennart
Det finns tre typer av elektriska motorvärmare:

- Blockvärmare, som monteras istället för frysplugg
- Slangvärmare, som monteras på kylarslang
- Kontaktvärmare / strålvärmare, som monteras utanpå blocket och värmer utifrån.

Jag i egenskap av reservdelsmupp rekommenderar alltid att man slår i Defas eller Calix' katalog och kollar vad som rekommenderas, och följer monteringsinstruktionen. Alla bil- och motormodeller har fått en färdigt uttänkt installation, och om tillverkaren rekommenderar slangvärmare så är det för att det fungerar bäst eller för att det är enda alternativet för den motorn.

Det är viktigt att man monterar slangvärmare rätt för att det ska bli cirkulation, annars kan elementet gå för varmt och gå sönder. Om du kommer in med en trasig slangvärmare och vill ha den på garanti är min första fråga "hur är den monterad?". Tillverkaren ger inga garantier om installationen är felaktig. Det är många som beställt på nätet till sin 2000-talsvolvo och inte insett att man inte bara behöver elementet RE480 utan även monteringssatsen M56 för att elementet ska fungera på rätt sätt. Defa däremot säljer samma element i olika kartonger med olika monteringssatser i, beroende på bil. Köper du av mig över disk så kommer jag att berätta för dig att du behöver M56:an också, så du slipper göra fel. ;)

Om varken slang- eller blockvärmare funkar så finns kontaktvärmaren, som har låg effekt och även mycket dålig verkningsgrad. Men på vissa motorer finns det helt enkelt ingen annan lösning.
Bra info Perc! Egentligen borde du lägga till en fjärde modell som kommer så smått. "Den separatmonterade slangvärmaren". Den här t.ex: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 Det finns flera varianter och modeller på denna. Med och utan cirkulationspump. Om man tittar på traktorer och entreprenadmaskiner så har det ju funnits separata värmare under långa tider som är slanganslutna. Är dom inte för skrymmande för en personbil så kan dom ju sägas vara en universalvärmare och därmed passa i olika bilar. Såväl nya moderna med trånga och omöjliga utrymmen, som äldre bilar med gott om utrymme, men som kanske kommer från ett land där motorvärmare är okänt. (Fra***ike :shock: ) Det gäller bara att hitta två lämpliga in och utgångar.
Rådlös skrev: Om man tittar på traktorer och entreprenadmaskiner så har det ju funnits separata värmare under långa tider som är slanganslutna. Är dom inte för skrymmande för en personbil så kan dom ju sägas vara en universalvärmare och därmed passa i olika bilar.
Problemet med denna slangvärmare är att den kräver slang för vatten som cirkulerar i motorn. Alla motorer har inte det. På min (B234) är där inget sådant. Möjligen kan man kapa"returröret" mellan värme elementet och vattenpumpen och sätta en T-koppling, och likadant på slangen mellan topplocket och värmekranen. Har för mig att det var så på original monterade bensinvärmare med "pausvärme" som bl.a Taxi hade.

Mvh
Lennart
B230fk saknar kraft

Det är jag som byggt ihop motorn själv, […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ja man skulle verkligen kunna spara på d&aum[…]

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]