Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lifty skrev:Jag har råkat ut för samma sak på min nyinköpta 740. Oljepluggen satt fastbankad i tråget med hjälp av gängtejp och gummipackningar, finns alltså inga gängor kvar i tråget. Hur löser jag det smidigast och billigast?

Plocka ner tråget verkar ju vara lite jobb, kollade under och det såg ut som att växellådan måste bort om man ska ha ner tråget?

Gänga upp hålet med större gänga, kan det funka? Svetsa igen skiten och suga ur oljan i fortsättningen? Eller vad finns det för förslag :???:
Nej man behöver inte ha bort växellådan som tur är. Dock stödet som sitter runt tråget baktill ska bort, det sitter med 4 skruvar mot blocket och två mot växellådan bara.

Men däremot så skulle man behöva ha bort framvagnsbalken eller lyfta upp motorn en bit för att få bort tråget.
Användarvisningsbild
av emwtur
- kolla att det är originalpluggen som sitter där, så dom inte tryckt i en mindre plugg med gängtejp.
- vet inte vad det är för gänga - men det finns ju insatsgängor att sätta i. om gängan är ovanlig så kan det ju bli problem.
- leta reda på en större plugg från någon annan bil och gänga upp hålet till större dimension.

- du får själv bedöma om ovanstående är rimliga förslag !
/emwtur

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]