Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Luktar det avgaser från expantionskärlet?
Kan vara så enkelt som att locket är dåligt till expansionskärlet om du har tur. :roll:
Men som tidigare sagts så är det bra med ett komptest.
Vita kletet i oljelocket behöver inte bara bero på kass topplockspackning.
Köra utan luftfilter borde vara straffbart. :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag håller inte riktigt med om metodiken som beskrevs för ett kompprov.

Jag gör så här (denna metod bekräftas av diverse litteratur):

1. Se till att ha ett helt friskt batteri.
2. Varmkör motorn ordentligt, så den är arbetsvarm.
3. Stäng av motorn och skruva ur alla tändstift.
4. Ryck loss kontaktstycket vid fördelaren.
5. Hämta en kompis.
6. Placera kompisen på förarplatsen, be denne att hålla full gas hela tiden under hela testet. Viktigt!
7. Be kompisen vrida på nyckeln till startläge när du säger till, och hålla den där tills du säger till igen.
8. Ta din kompressionsmätare, och tryck gummihättan mot tändstiftshålet på ettans cylinder (den längst fram). Tryck hårt.
9. Säg till din kompis att köra på startmotorn. Håll koll på kompressionsmätaren. Om trycket
från kompressionen läcker förbi mätaren måste du trycka hårdare.
10. När trycket inte stiger mer (efter ca 7-8 kompressioner) säger du åt din kompis att avbryta.
11. Läs av manometern. Anteckna värdet. Släpp ut trycket med ventilen på mätaren.
12. Upprepa punkt 8-11 på resterande tre cylindrar.
13. När du är klar med alla cylindrar jämför du de uppmätta värdena. Det får skilja max två bar mellan den bästa och den sämsta cylindern.
Användarvisningsbild
av emwtur
14 - ge kompisen en kram eller en öl !

/emwtur
av Vovlo_Henrik
Låter du motorn tugga flera varv så pumpar du upp trycket i kompmätaren och får troligen ett mkt högt värde....
Är man inte 2 så är det enklast att köra starten från serviceuttaget i motorrummet :wink:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kvittar väl om du kör motorn 5 eller 15 varv, du får väl inte högre värden för det? :roll:
Användarvisningsbild
av eccy243
Jo, det brukar bli så att mätaren stiger mer och mer för varje kompression, men efter ca 6-7 kompressioner så stannar mätaren. Det man har på mätaren då är maximalt komp som den cylindern kan ge. Och det är det värdet vi vill ha.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Personligen räknar jag inte hur många kompressioner jag kör utan jag kör till nålen inte rör sig mer och då är det bra.
Rätt eller fel? :roll:
Användarvisningsbild
av eccy243
Helt rätt. :-)-) När mätaren stannar på ett värde är kompprovet klart på den cylindern. Men det brukar inträffa efter ca 6, 7-8 kompressioner. Totalt ointressant i sammanhanget egentligen. Men om man kör tills mätaren stannar så blir det rätt.
av Vovlo_Henrik
Då kommer motorn funka som en kompressor och du kommer få ett högt värde, provade båda metoder på en gammal 240 med B230F och låter man motorn pumpa upp trycket i mätaren så hamnar värdet i mitt fall kring 12,5 bar på en orginal oskruvad F-motor... Knappast rätt :???: Mäter man däremot på första kompressionen så hamnar värdet i mitt fall på 9,2Bar vilket låter troligt efter ca34k mil... Men mät hur ni vill jag kommer i fortsättningen mäta som jag alltid har gjort :wink:
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]