Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atlas86
så nu har jag provat följande.

Byta till original luftburk = samma problem

Blåst rök hela insugnings systemet ink intercooler. = tätt som fan. alltså ingen tjuv luft.

Kollat efter avgas läckor innan lambdasond= inga läckor alltså ingen tjuvluft.

Nu återstår bara att mäta upp lmm ska kolla de i helgen.

bara att leta vidare.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Men om du rycker kontakten till LMM under tiden som tomgången krånglar, så bör den lägga sig stabilt.

Vill ha det till att det e LMM som spökar.
För som sagt så hade jag exakt samma problem som du.
Och efter att jag hade bytat LMM 2(!) gånger så fungerade den igen.
Först så köpte jag en fabriks ny LMM, som höllt i knappt 7 månader, för att det satt ett öppet pipercross filter.
Sedan bytte jag LMM en gång till och monterade orginal filter, sen spann den som en liten kisse misse 8)
Fram till att ventil tätningarna gick åt h*lvete, men det är en annan historia.

Annars så får du börja med att mäta radioavstörningsreläet, spridar reläet, spridarna.....
Men jag tror inte att du ska behöva det.

Och tomgångsventilen hade du bytt, mot en ny eller beg?
Fungerar den? Rör den sig som den ska?
Om du knackar på den med en skruvmejsel lr liknande, ändrar sig tomgången då?
Har en sådan liggandes (beg) i förrådet, så om du inte får rätt på grejerna.
Och bor i närheten av S-torp, så är du välkommen hit och prova den tomgångsventilen jag har. (har en del andra saker till 945:an om det kanske är nått annat du behöver?)
av atlas86
hmm saken är den om jag rycker lmm så går bilen sämre på tomgång.

Tomgångs motorn jag bytte var begagnad men vad är oddsen för att 2 st är kass :shock: ?

jan ju iofs vara de men låter otroligt. Ska mäta lmm i veckan och kolla om ja får tag i en likadan och prova med tänkte jag.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Du kan ju alltid prova att spreja lite WD40 in i tomgångsventilen.
Spreja INTE med 5-56, för den smörjer inte. Vilket WD40 gör.

Kan vara värt ett försök.
av atlas86
redan provat smörja fast me 5-56 kanske ska prova med wd 40 som du säger. fast de var ju den gamla tomgångs motorn jag smörjade med 5-56. kanske ska prova smörja den nya med wd 40 den har ju iofs legat ett tag men ja tror inte de är felet.

ska kolla om jag kan mäta lmm i helgen redan.
av mk
Hej har du kollat slangen mellan vevhusventilationen och indsugningsmanifolden det kan väre värt att kolla.
Kolla ochså vevhusventilationen.
Mvh
MK
av atlas86
Hej jag har gjort rent vevhus ventilationen nyligen så de är inte de felet heller ... Men nu har jag bytt chip och nu har den inte dött sen i onsdags har iofs legat på ca 500 rpm men även 1100 rpm vilket är bättre än att den dör.

Har inte hunnit mäta lmm men ja ska kika på de...
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
atlas86 skrev:Hej jag har gjort rent vevhus ventilationen nyligen så de är inte de felet heller ... Men nu har jag bytt chip och nu har den inte dött sen i onsdags har iofs legat på ca 500 rpm men även 1100 rpm vilket är bättre än att den dör.

Har inte hunnit mäta lmm men ja ska kika på de...

Du börjar att närma dig. Snart är det löst. 8)
Nu ska du bara få den att lägga sig mellan 500 - 1100rpm.

Om det nu skulle vara lmm som e kass, tex om det sitter skit på tråden i den.
Så kan det vara värt ett försök att lägga den i teknisk sprit, dvs "ren" sprit.
Och inte renat från bolaget. :mrgreen:
För det kan lösa upp ev skit som sitter där.
För om man ändå ska köpa en ny, så kanske man kan spara in lite pengar på att försöka att fixa den gamla.
av atlas86
HMM Idag dog den igen första gången sedan i onsdags FAN !!!

Måste mäta upp lmm... Ahah sprit säger du ? Kanske kan grunda groggen på en luft masse mätare ? Provar på fredag ! :lol:
Ne skämt och sido det är väl en så kallad varm tråd som ska bränna bort förorenignar när bilen stängs av?

Fast de kanske inte klarar av om de är för mycket. Såg att verkstaden i byn hade någon så kallad lmm rengörings spray från crc kanske värt att prova.

Kommer ju inte ihåg vad de ska vara för värden på lmm något du vet?

Annars kanske vi får prova spriten. Vad ska de vara för sprit och var får jag tag i det?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Stefan_KG skrev:Har du kollat LMM?

Du bör ha en LMM med volvonummer: 3517020, Bosch Nr.0280212016.

Börja med att koppla ur kontakten och mät resistansen (ohm) mellan stift 1 på kabeln (blotta gummidamasken mot kabeln så ser du nummermarkeringarna) och (bra) jord. Ska vara 0 ohm.

Vrid på tändningen, läge 2 (körläge) och mät spänningen mellan stift 5 på kabeln och jord. Ska vara batterispänning.

Koppla in LMM och mät spänningen mellan stift 3 och jord. Ska vara 1,4 (1,35-1,42) volt.

Kan prova med att helt enkelt rycka kontakten när den går på tomgång, för att se om det lägger sig stabilare.

Och om du har ett sportluft filter, typ Pipercross?
Så MÅSTE det tvättas ofta, gärna med 1-2månaders intervall. (helst 1 månad).
För annars så är risken att dom släpper igenom förmycket skit, som förstör tråden i LMM.

Mät även mellan stift 3 och jord, när bilen står på tomgång. Då ska det vara 2,3V.

Spriten jag tänker på är sådan som man rengör kretskort och annan elektronik med.
Ang spriten, så är det nog lättast om man känner någon som kan ordna lite. Som kanske använder sånt på jobbet.
Vet ej riktigt var man kan köpa det.
Man kan ju skjuta från höften, o fråga på Apoteket. Dom kanske har nått motsvarande. Eller Kjell o CO kanske har?
För sådan sprit går inte att dricka, är en del tillsatser om gör den odrickbar.

Har du testat att rycka ut kontakten till Spjäll-lägesgivaren?, undertiden den hackar.
Kan vara värt ett försök.
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara valt k&[…]

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]