sidhabo skrev:Kan ju ändock vara givaren som är halvtaskig men inte tillräckligt dålig för att ge felkod .... för att virra till det ordentligt ha ha ha
Tidigare i somras gick impulsgivaren sönder på min 740-92 och då upplevde jag problemen så här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=31750
Till en början blev motorn svårstartad ibland, vilket jag trodde berodde på en defekt backventil men sen jag åtgärdade impulsgivaren har inte det problemet märkts av. Startsvårigheterna utvecklade sig till ryckig gång vissa dagar men i motsats till dig tyckte jag att motorn gick ryckigt enbart de dagar då det var varmt ute och att motorn gick bra när det var kallt. Ibland fungerade bilen felfritt men de dagar då motorn gick ryckigt blev fler och fler och den ryckiga gången förvärrades så att bilen gick på tre cylindrar och ibland blev det nästan omöjligt att köra bilen ty vid minsta lilla acceleration blev motorn totalt kraftlös. En av de dagar då bilen fungerade felfritt blev det i alla fall tvärstopp då jag körde på en grusväg full av håligheter för då dog motorn totalt. Efter det gick det inte att starta motorn och tände den till någon gång så gick den bara på någon cylinder och orkade inte dra runt sig själv. Var långt hemifrån och fick dra in bilen till verkstad. Verkstaden konstaterade att impulsgivaren var trasig och att styrboxen var defekt. Efter bytet har bilen fungerat felfritt.
Vad jag ville komma till var att min motor heller inte någon gång satte den felkod, som hör till impulsgivaren. Därför tycker jag att om du har möjlighet att låna en impulsgivare eller få tag på en billigt på skroten så ska du pröva att byta impulsgivaren. Impulsgivarna har tydligen en tendens att slitas ut så att de delvis fungerar och inte som man kan tro antingen fungerar felfritt eller rasar totalt med felkod som följd.
Volvo 740 GL -92 "Bettan" R.I.P.
Volvo S70 2.4 -00