Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvokarl skrev:Det är klart att man kan tömma ur 5-6 liter, fylla upp med ny glykolblandning och köra vidare på det viset, hälften av gamla glykolen kom ju ut, en kompromiss. Man kan tömma också tömma ur 3 liter motorolja ur en 960 och fylla upp några liter till rätt nivå utan att det är något mer med det och tro mig, din bil lär inte skära ändå, det är ju så enkelt att fylla på och tömma ur olja eller hur ? Kan ju vara intressant att veta varför det inte kom ut mer olja ur en motor av något slag exempelvis eller glykol som i detta fall. Den som "orkar" läsa färdigt länken som I.H.P skickade från det engelska forumet och inte bara det som understödjer sina egna teser kan ju se att det inte blev någon 50/50 blandning i glykolen av spolmodellen med 5 liter koncentrerad glykol till "vattnet" i motorn. Han mätte upp glykolhalten efter att ha kört en tid och det visade sig vara 75 % koncentration.

Men det är klart som du säger : "Var och en arbetar ju på sitt sätt, varför göra en så stor deal av det.." ? Men hälla 5 liter koncentrerat klägg till vattenpumpen låter faktiskt rätt konstigt i mina öron men okay "går det så går det".
Om det nu blandar sig så fort i motorn så hade väl den gamla glykolblandningen blandat ur sig med spolningen och försvunnit också vilket inte inträffade.
Jag ska börja med att kommentera ditt exempel i ett oljebyte. Huruvida du byter olja eller inte intresserar mig inte mycket, men för att få ut nästan all olja börja med att arbeta med en varmkörd motor då oljan blir som tunnast och mer lättflytande. För att sätta en liten touch på det hela, häll i några deciliter ren diesel och låt motorn gå på tomgång innan du tömmer. Dels får du ännu mera lättflytande olja, och dels får kanalerna en smärre rengöring! Vänta några minuter innan du plockar dän pluggen (Så oljan får rinna ner till tråget igen), dän med plugg och simsalabim så har du tömt så mycket som möjligt. Det lilla som ev. finns kvar skulle jag kalla för obetydliga petitesser i relevans till mängden ny olja du tillsätter!

Ang. kylsystemet, så verkar det finnas många olika bud på hur fok går tillväga. Jag gör såsom jag beskrev, och det har fungerat ypperligt fint i mina bilar genom åren. Men för att göra det hela enkelt, är det bara att plocka fram miniräknaren... Håll koll på exakt mängd du fick ut när du tömde systemet, sista gången efter spolningen. Lättast är ju då att slutligen fylla upp systemet med RENT vatten, låta motorn arbeta ett tag så vattnet cirkulerar i alla delar... Efter detta tömma som jag beskrev ovan, kontrollera exakta mängden liter du fick ut. Sen läsa i instruktionen och se hur mycket kylvätska systemet totalt rymmer, utifrån den fakta du nu har så kan du räkna ut vilken glykolblandning du ska ha för att den totala mängden ska bli 50%! Förmodligen får du alltså blanda uppåt 60-70% i ett kärl för att kompensera den mängd vatten som finns kvar i systemet...
Om du tror att det som skrevs i förra inlägget om ett oljebyte bygger på en faktisk situation så har du missuppfattat budskapet i texten. Tackar för ditt tips i alla fall men oljebytet var inget problem

Det är nog ingen här, inklusive mig som tror att bilen måste måste tömmas på exakt 10,500 liter kylvätska, "för annars självantänds den och exploderar vid starttillfället". Det är klart att det går att hävda att det inte är så noga och att det har funkat med någon form av raggarbyte i någon bil av något slag där hälften byts ut o blandas med ny glykol. Jaha. Som sagt var, den inställningen kan man ha till oljebyte också, det var det jag syftade på. Det går att fylla däcken med för lite luft också eller använda koncentrerad spolvätska och det fungerar men det lär lukta rätt jävligt för dig inne i bilen :). Jag har ingen aning om när denna bil fick sin kylvätska bytt om någonsin. Många kvitton på oljebyten och annat men kylvätska ? Den bara finns där verkar de flesta tro utan en tanke på att rostskyddseffekten försvagas och systemet,kylare etc börjar rosta. Det kan ju DU tänka på som håller på med kylarbyten, den har väl rostat sönder p.g.a att någon slarver inte bytt kylvätska i den !

Mr Metalhj : Du får fortsätta o spola o byta vatten i din bil och fylla den så du har 50 % koncentration så du slipper ligga o kräla under huven jämt. Jag avslutade mitt engagemang där vid en halvmessyr tillsvidare, får väl ta upp det igen i någon GDS hall om jag inte har sålt den innan dess /Gokväll
Volvokarl skrev:Om du tror att det som skrevs i förra inlägget om ett oljebyte bygger på en faktisk situation så har du missuppfattat budskapet i texten. Tackar för ditt tips i alla fall men oljebytet var inget problem

Det är nog ingen här, inklusive mig som tror att bilen måste måste tömmas på exakt 10,500 liter kylvätska, "för annars självantänds den och exploderar vid starttillfället". Det är klart att det går att hävda att det inte är så noga och att det har funkat med någon form av raggarbyte i någon bil av något slag där hälften byts ut o blandas med ny glykol. Jaha. Som sagt var, den inställningen kan man ha till oljebyte också, det var det jag syftade på. Det går att fylla däcken med för lite luft också eller använda koncentrerad spolvätska och det fungerar men det lär lukta rätt jävligt för dig inne i bilen :). Jag har ingen aning om när denna bil fick sin kylvätska bytt om någonsin. Många kvitton på oljebyten och annat men kylvätska ? Den bara finns där verkar de flesta tro utan en tanke på att rostskyddseffekten försvagas och systemet,kylare etc börjar rosta. Det kan ju DU tänka på som håller på med kylarbyten, den har väl rostat sönder p.g.a att någon slarver inte bytt kylvätska i den !

Mr Metalhj : Du får fortsätta o spola o byta vatten i din bil och fylla den så du har 50 % koncentration så du slipper ligga o kräla under huven jämt. Jag avslutade mitt engagemang där vid en halvmessyr tillsvidare, får väl ta upp det igen i någon GDS hall om jag inte har sålt den innan dess /Gokväll
Jag vill till en början ursäkta om jag lät lite stöddig i förra inlägget, men jag ville bara göra mig så tydlig som möjligt! :) Såg det nu i efterhand att jag framhävde mig lite väl sturskt... Så inget personligt menat mot dig Volvokarl :-)-)

Bytet på kylaren i 960'n var mitt andra kylarbyte på en bil! Om det var rostskador eller inte, är svårt att svara på... Mycket troligt, med tanke på att det var invärtesskador då ATF oljan sipprade ut i kylvattnet.

Leta rätt på motivationen igen, det är bara du som bilens ägare tjänar på att åtgärda problemen! Dels vid framtida försäljning, och dels får du en driftsäker bil :-)-)

MVH/ Pontus

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]