Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 945S
6-800 spänn tvivlar jag starkt på att man kan få för en gammal katalysator med tanke på att det verkar vara ungefär nypriset :-). Men de innehåller väl lite ädelmetaller så någon hundring kanske de är värda, vilt gissat.

Ang. pinnsvets är det väl inte helt idealiskt för avgassystem. Jag vet att det går, men det blir ju en massa slagg och skräp så det är svårare att få det tätt, och iom att fogarna blir grövre och med mer håligheter rostar det säkert snabbare. Gasfri trådsvets är nog bättre, och MAG med gas ännu bättre och TIG gissar jag på är bäst. Själv kör jag med solid tråd och gas, vilket ger riktigt snygga fogar utan sprättandet som flussfylld tråd alltid verkar hålla på med.
av Marcols
Vid en snabb sökning på blocket så hittade jag en handfull företag/personer som köper original katalysatorer för 5-800kr, mne det måste vara original för de nya ersättningskattarna innehåller inte samma ädelmetaller
945S skrev:6-800 spänn tvivlar jag starkt på att man kan få för en gammal katalysator med tanke på att det verkar vara ungefär nypriset :-). Men de innehåller väl lite ädelmetaller så någon hundring kanske de är värda, vilt gissat.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kompisen som har en skrot ger 350 för en hel kat. Hel som i att kakan är hel. Sen ska väl han tjäna nån slant på den med...
Användarvisningsbild
av Nemo
"TIG gissar jag på är bäst. Själv kör jag med solid tråd och gas, vilket ger riktigt snygga fogar utan sprättandet som flussfylld tråd alltid verkar hålla på med."

Enl lokal bilverkstad så rekommenderas TIG svets, men för en amatör räcker det bra med Mig alt rörtråd.
Helt klart blir det en del sprättande av rörtråden, men den sorten av svets tycker jag är helt ok när man använder svets sällan.
Pinnsvets bör man inte använda sig alls av vid svets av katten?.

//Nemo
av anp
Där jag skrotar bilar skiljer det 500 kronor mellan en kattad och okattad bil, och vad jag förstår av deras prissättning så är det just katalysatorn som gör skillnaden.
av mrbuggy
Tänk på att biltema har 3 olika kattar...olika anslutningsdiameter..samt keramisk å metalliskt innehåll..ja köpte en med metallinnehåll å den skulle inte gå att ansluta utan att svetsa ..de e mindre diameter på röret... sen e ju keramiska inte lika starka för avgassmällar å så...kan hända att man kan spräcka innehållet om de vill sig illa... ??:-/
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]