Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Glykolkladd på expansionskärlet ?
Visst, - jag skulle satsa mina pengar på någon form av hål från förbränningsrummen till kylsystemet, men jag skulle nog försöka vara säker innan jag lyfter toppen.

för att bli det skulle jag:
Kolla stiften, ta kompressionsprov, kanske både varm och kall motor,
hade jag tillgång till det skulle jag också provtrycka kylsystemet och även göra tester efter avgaser i kylarvätskan.

/emwtur
av metalHJ
Locket är bytt, och efter dagens körning står fortfarande kylvätskenivån på samma nivå utan något läckage! Men visst, jag skulle inte förvånas av en trasig topplockspackning på en 91'a med 25k mil på mätaren... Men det som oroar mig mera, är spricka i toppen. 960'n har en svag punkt i toppen, kylkanalen mellan cylinder 5 och 6 har en tendens att spricka med tiden, framförallt för motorer med hård körning!

Och borde inte en spricka, uttrycka sig i motorns gång på något vis? Eller märks det bara att kylvattnet vill tryckas ut? Stiften är fräscha, så det är ett kompprov som skulle kunna avslöja tjuvnyp...

Dessa tester för att hitta avgaser i kylvätskan, hur går man tillväga och vilket material går åt?
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag vet inte hur man gör för att leta avgasrester i kylvattnet.
kontakta en verkstad, tror man kollar om vattnet innehåller kolsyra men vet inte riktigt.
/utr
Användarvisningsbild
av Sparkz
En vanlig avgasmätare, håll sonden över öppningen och håll händerna runt. Titta efter HC på mätaren.

Tittar du på locket står det antagligen 150 kPa där (=1,5 bar) Där öppnar ventilen. Trycket behövs för att vattnet inte ska koka. Glykolen höjer kokpunkten något, men framför allt är det trycket som gör det.
120º är helt ok så länge det finns tryck som håller vattnet flytande. Öppnar du locket då börjar det koka direkt. (och du får antagligen brännskador) Och det är då vi får problem, eftersom en massa bubblor hindrar vattnet från att få kontakt med kylkanalerna. 100 grader är en gräns för rent vatten i höjd med havsytan, inte för motorn.

Trycket ska som sagt komma från teperaturökningen. Om du släpper trycket, sätter tillbaka locket, gasar upp lite grann och öppnar igen ska det inte hinna bygga upp nåt tryck. Pyser det igen kommer trycket från cylindrarna.
av metalHJ
Tack för väldigt informativt svar Sparkz!

Detta test är ju värt att göra så snart som möjligt, så ser jag om det kan tänkas vara en topplockspackning, eller än värre en spricka :P
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu har jag inte följt tråden så noga så detta är kanske redan nämt, men kan man inte kolla om topplockspackningen är hel genom att titta på kylarvätskenivån i expantionskärlet samtidigt som man gasar. Om allt är bra ska nivån ligga stabilt men om topplockspackningen är sönder så kan nivån sjunka ner lite presis när man gasar.
Fast detta kanske inte är ett säkert sätt.
Ett annat sätt att kolla är väl om det blir vitt under oljepåfyllningslocket?
av metalHJ
Fortfarande står sig nivån stabilt, och jag är nu uppe i närmare 30 mils körning sen jag bytte locket och fyllde på glykol! Så med en jävla röta var det locket som orsakade mitt problem... Jag obeserverade en lös bit packning, som klämts fast under det gamla locket, och med ögat att döma var det en bit packning från tätningen i locket!

Men det är ändå intressant att läsa alla svar, som jag har stor nytta av i framtiden om inte annat! Åker man en gammal bil, kommer också problemen då och då...

Nu gjorde jag även testet som Sparkz tipsade om, varmkörde motorn och lossade sen locket för att släppa på trycket. Satte dit locket igen och varvade motorn under en halv minut cirkus, av med locket igen och inget tryck hade skapats, mao. inget pys! Men det jag reagerade på var att kylvätskenivån steg en bit när jag varvade motorn efter att jag frigjort trycket, för att senare sjunka till normalt igen. Anledning att fortfarande misstänka något fel eller är det normalt?

Återigen stort tack för alla svar, responsen på detta forum är guld värt!
av metalHJ
En sista fråga ang. topplockspackningar. Om inte vattnet kommer in i förbränningsrummen vid läcka i toppen, varifrån bildas de vita avgaserna som kan vara ett tecken på trasig packning?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nivån kan ändra sig lite när man gasar pga att det blir mer fart på pumpen.

Det kan läcka åt båda hållen. Vi har alltså mellan 0 och 1,5 bar i kylsystemet beroende på temp. I cylindrarna är det allt mellan lite undertryck under insugstakten till 10-12 bar under kompressionen. När det sen tänder blir det mycket högre än så.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]