Nybbe_gefle skrev:Det borde gå att bygga om kamremmen på din 960. Från 95 och framåt sitter det en kamrem som står pall i 12000mil. Det enda mej verterligen som skiljer är bredden på remmen mao med bredare drev, kåpor så borde det gå. Det är även lite annorlunda upphängning av servopump, generator och AC-kompressor. Men det borde vara fullt genomförbart!
//David
Finns det några kompletta kit för en sådan konvertering, eller blir det att plocka från en rasad 3 liters motor efter 95? Jo jag tänkte också på det med drivremmen, spännrullen till drivremmen ligger ju nästan slickad mot kamremskåpan, så det blir väl en hel insats även där att flytta ut alla enheter, och få det att fungera.
Och motorn börjar närma sig 25000 mil, och jag börjar fundera på om jag skulle renovera toppen på den i vinter. Vet inte om detta någonsin är gjort, inga tickande ventiler eller andra missljud men mest i förebyggande syfte. I samband med en topprenovering kanske denna kamremskonvertering vore att fundera på?
Men jag vet inte hur mycket slitvargar dessa 960 är, hur många mil går motorn pall för? Är det en känslig konstruktion på motorn, som gärna ger sig eller liknar dom volvos 4 cylindriga som pinnar på över 40.000 utan större sveda och värk?
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)