Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Husqyy
Vad är fördelen med dom som har LTT eller FTT då?
Jo klart bättre då o vänta med köp o köpa en lite nyare 945a?

Finns det någon 945a från 95 eller nyare som har taklucka som åker in i taket?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ett tips när du kollar efter bil är att kolla vad bilarna kostar att försäkra också. En med turbo är troligtvis väldigt mycket dyrare.

Vill du köpa en bil för 10-15 000 så tycker jag du ska satsa på 240 eller 740 eftersom det kan vara svårt att få fatt i en bra 940/945 för de priset. Å hitta en med turbo för de pengarna blir ännu svårare, men de märker du ju själv.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Bara för att det är turbo betyder det inte att bilen automatiskt blir mycket dyrare att försäkra. :wink:
Trodde alla kollade innan ett bilköp vad försäkringen kostar....
Turbon är mycket roligare och piggare än de 940 utan turbo tycker jag iallafall.
Dessutom är M90 en väldigt bra växellåda.
Har man is i magen och inte har bråttom när man ska köpa bil så kan man hitta riktiga fynd. :D
av Husqyy
Jo har tänkt på det, en 940 för 15 000 har ju gått 44 000mil
Så det blir nog en 240 eller 740 sedan/kombi till o börja med, sen spara till en dyrare bil, kommer ju inte få råd med en 945 för 30-40 000 på nått år minst

vilken årsmodell av 240 eller 740 är det man skall ha då?
Antar väll att en nyare sådan med fler mil är bättre än en gammal med få mil?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Helst en 240 efter -88 pga rosten annars gäller väl samma saker för 240 som för 740 och ja, takluckan går in i taket på 240. Har själv haft en med taklucka.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det behöver ju inte vara fel att köpa en äldre än 88, om man hittar en som inte har någon/lite rost och sedan gör en egen behandling.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nej, det har du rätt i men det är väl mer regel än undantag att de är ganska ruttna innan -88 om de inte är underredsberhandlade och/eller välskötta.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo de har du väl rätt i. Det har jag själv erfarenheter av då jag köpte min 83a för 1000:- :)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Lagom pris. :wink: :D
Köpte en 740 -86 för 1500kr och det enda under var ett litet rosthål i en balk som jag svetsade övrigt var den jättebra under.
Tanten som hade den före mig (en granne) sprayade med rostskydd det hon kom åt varje gång hon bytte däck. :D
Sålde den för betydligt mer efter service, bromsrenovering och besiktning. :lol:
Sen hade jag en 240 GLT -86 som var helt rutten under men den är numera skrotad. :P
Så visst är det väldigt olika och det finns ju faktiskt också 88:or och senare som är ruttna under med tyvärr, beror ju som sagt mycket på skötsel osv.
av majonnes
Hejsan! Mitt tips för att skaffa dig volvo 740 från 90-92! 88-90 är bara halvgalvade! Sen så va det ett pucko tidigare här i forumet som inte vet va han talar om, men konstigt nog väger sedanen med en kombin. Hittar du en bil vid tidigare nämd årsmodel behöver du inte knacka på sparklådorna eller rost under utan bara ytrost! Jag har själv en 92:a som har gårr 38000 mil men de är inga problem med den, har aldrig vart det heller plus att min syster äger en volvo 740 som har gått 46 tusen så du kan inte kolla milen när du ska köpa bil! De du ska kolla om du köper en bil är oljan! Och att kyla vätskan är blå och inte brun! Är den brun så brukar det tyda på kylarcement! Skruva gärna av olje-påfyllnings locket och kolla så det inte ryker och att de skvätter små olje droppar! Ryck lite i däcken och känn efter glapp, lyssna även efter vinande eller konstiga ljud när du kör.

Glöm inte kolla alla knappar så att all elektronik fungerar som den ska! Mitt tips... Gå inte på mil eller antal ägare! Utan gör en egen bedöming och lite inte på någon annas omdöme.

MVH Majonnes
Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Batterifråga?

cellerna syns inte genom plasten? Jag har ingen lu[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]