Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Henrik Sondell
Jag har 13,9 volt på batteriet med bilen igång, samma mellan jord och säkring #9
men med bilen avstängd och bara tändningen på så har jag 11,5 mellan jord och säkring #9 Är bilen helt av, har jag ingenting där.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Henrik Sondell skrev:Jag har 13,9 volt på batteriet med bilen igång, samma mellan jord och säkring #9
men med bilen avstängd och bara tändningen på så har jag 11,5 mellan jord och säkring #9 Är bilen helt av, har jag ingenting där.
Håller med "Hemulen" om att du har en kortis någonstans...troligtvis på kabeln mellan sätesvärmarrelät och säkringen.
Med tändningen av, mäter du resistansen mellan säkring #9 & en av kablarna till relät (relät urkopplat).
av Henrik Sondell
Ok hur visar det sig om en kabel är av då? på mätaren alltså?
av Hemulen
Hej."Ok hur visar det sig om en kabel är av då? på mätaren alltså?" Titta på ditt instrument,för sedan ihop testsladdarna så ser du skillnaden. Antar du mätte över säkringen när du spänningsmätte,en testsladd på var sida om säkringen.
av Henrik Sondell
Alltså, jag mätte spänningen över säkringen, alltså från bleck till bleck, men också från ena blecket på säkringshållaren till jord. Hade ungefär samma spänning där!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dra ut hela centralen och vänd på den. På undersidan har du ett stift in som matar säkringen, och tre stift ut. Prova att plocka bort kablar från ut-stiften tills du hittar vilken det är kortis i.

Mäter du spänning över en säkringshållare kommer du alltid att ha batterispänning där så länge nånting är inkopplat på den. En lampa på 21W eller mer är bättre. Koppla den i säkringshållaren, när den slocknar eller iaf lyser svagt är kortslutningen borta.
Det finns automatsäkringar att köpa, bra när man letar kortis...
av jarpemo
Sparkz skrev:Dra ut hela centralen och vänd på den. På undersidan har du ett stift in som matar säkringen, och tre stift ut. Prova att plocka bort kablar från ut-stiften tills du hittar vilken det är kortis i.

Mäter du spänning över en säkringshållare kommer du alltid att ha batterispänning där så länge nånting är inkopplat på den. En lampa på 21W eller mer är bättre. Koppla den i säkringshållaren, när den slocknar eller iaf lyser svagt är kortslutningen borta.
Det finns automatsäkringar att köpa, bra när man letar kortis...
Hej!

Det låter som säkring nr 9 är en klassiker.
Se denna annons på blocket: http://www.blocket.se/vi/14173057.htm?ca=11_s
av Henrik Sondell
Hej Allihop och Tack för hjälpen!
Nu är det löst, jag vände up och ner på hela säkringslådan och testade att dra ut kablarna en efter en och det visade sig at det var fel på en av kablarna som gick till stolsvärmerelät som sitter under handbromsen! Drog helt sonika ut den och lät den vara (Vem behöver stolsvärme i en tokvarm 740) Så funkar blinkers och allt igen!
Tack tack

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]