Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Det kan vara ditt bränslerelä (sitter bakom säkringarna).
Relät skickar även styrspänning till spridarrelät som du fixat med...
av K.Björkman
Hej igen...;) Jag funderade över en sak bara..Om det är mindre än typ en kvarts tank i bilen så måste väl pumpen i tanken fungera för att bygga upp rätt tryck? Eller? Och jag har bara ca: 10 liter i tanken nu, skulle det kunna vara problemet? Att han inte får rätt tryck och därför inte öppnar spridarna?

MVH Kristofer
av K.Björkman
Hej! Jag tror att jag provade det faktiskt, tog ur den alltså, och då gick inte pumpen igång..Men med relät där så hörde man att pumpen surrade när man slog på tändningen..För det är väl det relät som du menar?

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Japp, det är det relät! Det styr spänningen till pumparna (tankpumpen går via säkring #11). Ta ur säkring #11 och mät resistansen (ohm) mellan den nedre hållaren av säkring #11 & jord. Det ska vara ca. 8 ohm där...
av K.Björkman
Hej igen! Jag har tyvärr inget instrument för att mäta spänningen, men det borde väl vara ok eftersom pumpen går igång..Eller? Fast du menar kanske att spänningen till just pumpen i tanken skulle vara fel?
Men det räcker väl med att tanka i soppa i bilen så att pumpen i tanken inte behöver jobba utifall att den skulle vara trasig? För som sagt, över en kvarts tank så går det väl på självtryck?

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av Jocke S.
K.Björkman skrev:Hej igen! Jag har tyvärr inget instrument för att mäta spänningen, men det borde väl vara ok eftersom pumpen går igång..Eller? Fast du menar kanske att spänningen till just pumpen i tanken skulle vara fel?
Men det räcker väl med att tanka i soppa i bilen så att pumpen i tanken inte behöver jobba utifall att den skulle vara trasig? För som sagt, över en kvarts tank så går det väl på självtryck?

MVH Kristofer
Nja...inte riktigt! Bränslerelät som sitter bakom säkringarna är som en dubbel strömbrytare, där ena kontakten ger spänning till bränslepumparna och den andra ger spänning till relät vid expansionskärlet (som styr spänningen till spridarna)...

Man kan göra ett diagnostest av bl.a. spridarna genom att ansluta diagnostestkabeln i uttag 2 och vrida på tändninen till läge 2 (körläge).
Tryck ner diagnosknappen 3 ggr. Nu börjar spridarna "smattra" samtidigt kan man känna på spridarna att dom arbetar.
Avsluta med att vrida av tändningen och ta bort testkabeln...

Om du inte får någon reaktion från spridarna, ligger felet antingen i bränslerelät (inne i bilen) eller i spridarrelät (vid expansionskärlet).
av K.Björkman
Hej! Tack så jättemycket för den utförliga informationen..Men det konstiga är att bilen gick igång nyss..efter att jag hade fyllt på 15liter till i tanken och gjort rent spridarrelät igen...Den gick inte igång med enbart mer bensin, men när jag gjorde rent relät så funkade han igen...Så det måste ju vara spridarrelät..Har beställt ett nytt, det kommer imorgon..
Han har gått igång 4 gånger på raken nu...Men jag ska vänta tills bilen blir helt kall och prova igen...

Men jag kan ju testa att köra spridarna manuellt så att man verkligen ringar in problemet..

MVH Kristofer
av K.Björkman
Provade att köra spridarna manuellt..Och det funkade klockrent..;) Sen så startade bilen direkt...Men nu har den ju startat varje gång hela dagen..Så det är lite mystiskt faktiskt..Finns det något mer som man kan starta manuellt genom diagnosuttaget? Ren nyfikenhet bara..;)

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Testet du gjorde genom att trycka tre ggr. aktiverar först elkylfläkten (olika farter), sedan spridarna, sedan tomgångsventilen & sen kallstartventilen.
av K.Björkman
Jaha? Ok, man lär sig något varje dag..;) Så testet med spridarna slutar av sig själv och börjar sen med med tomgånsventilen efteråt? För jag avbröt spridarna själv..trodde dom skulle hålla på tills man avbröt..Tack för att ni har tålamod med en som inte kan så mycket..
Jag hör säkert av mig snart igen , då bilen inte startar nästa gång..;)

MVH Kristofer
Bensin lukt

Löst nu. En spricka i slangen mellan vevhus […]

Är det detta du behöver? Screenshot 20[…]

Rost- och galvsläpp

Volvo XC60II my19 uttagen 2018. Jag har fått[…]

Rost och galvsläpp

http://ibb.co/sJwscFkX Volvo XC60II my19 uttage[…]