Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

atteatte skrev:
RicAlv skrev: Igår, 18:14 @atteatte,

Har varit ute och tittat lite nu mellan regnskurarna.
De har alltså tagit och skarvat från en av tändspolarna röd/grön som letts in till 12+ på Hregget och sedan tagit signalen som kommer från plint UT på Hregget och gått på samma kabel som leder vidare ut till tändspolen.
Okej, ja, har de använt röd/grön bryter den ju bara tändspolarna och inget annat, så det är ju bra.
RicAlv skrev: Igår, 18:14 Just nu är lådan som normalt sett är plomberad öppnad så jag kommer åt allt lätt.
Men de har ju skarvat in sig i bilens kabelstam också, frågan är hur de skarvarna ser ut. Enligt bild på loh hemsida blomberar de den skarven genom att linda in allt i vulktejp, plåtband och någon plomberingsvajer, och sen går alla kablar genom en stålslang, frågan är om det hänt något i det "lilla paketet". Låter ju spontant som det är rätt mycket som kan skava.
Jag hade spårat alla kablar de dragit och skarvar de gjort, delar av kabelstammen de rört vid och sett så inget mer skavit. För kortis mellan vartvtalssignal och hastighet borde inte kunna göra att säkringen till tändspolarna går.
Om du lägger till att varvtalssignalkabeln kommit emot jord - kan det då kortsluta säkringen och få den att lösa ut?
Hela lådan som allt är monterat i är typ en plåtlåda som sitter monterad på ena fjäderbenstornet och på samma skruv som den sitter fast med, har de även tagit som jordpunkt som i sin tur leder in till - plinten på Hregget.
Mja, varvtalssignalen är en av två kablar som går mellan ECU och vevaxelgivaren, den är inte del av "starkströms"-kretsen med tändspolarna, mer än att båda har signaler som går till/från ECU i slutänden, så det känns inte jättesannolikt att det skulle få säkringen att gå. Möjligtvis om ECUn fick spelet av kortslutningen och aktiverade alla tändspolar samtidigt en längre stund eller liknande, men jag vet inte om det är möjligt ens.
Annars är väl den enda delen som H-reget och tändspolarnas säkring har gemensamt +12V-matningen som H-regget bryter.
Med det sagt kan ju vilken kabel som helst i kabelstammarna de rört vid ha skavt om de lagt tillbaka saker annorlunda än de kom från fabriken.
LÖST!!
Hoppas jag.. :-)
Som av en slump så hörde jag ett litet konstigt ljud, typ ett vibrerande ljud som kom från tomgångsmotorn.
Jag bara drog av en av slangarna och provade att starta bilen och nu kan den stå hur länge som helst på tomgång :-D
Dock när jag försöker gasa så började den må dåligt men kanske är att tomgångsmotorn ger lite konstiga värden samt att jag för tillfället hade främre lambdan utdragen då jag trodde den kunde vara boven.. !
När jag tittar ner i tomgångsventilen så öppnar den inget trots att den verkar gå lätt när jag petar på den med den mejsel.

Tack så jättemycket för all hjälp!
Nu ska jag beställa ny motor och plocka ihop alltsammans framöver!
av atteatte
Att den går dåligt när du gasar är nog för att motorn får mer luft än vad som går genom luftmassemätaren, ifall det var när du hade slangarna av. Lambdan börjar inte användas förrän efter någon minut när den kommit upp i temperatur.

Men ett surrande ljud från tomgångsmotorn tror jag är normalt, du kan ju testa att göra rent gasspjället och tomgångsventilen ordentligt och se om det blir bättre, innan du klickar på köpknappen :-D
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]