Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VOLVOCOUPE
Tack för bilderna. Är osäker om det är samma system i min bil, en 780 -87, som tidigare hade en ACC som byttes till ECC. Har sökt efter en elschema på svenska, men har inte hittat nåt ännu. Har bara ett suddigt schema på engelska. Är osäker om det finns nåt relä som styr och om det finns nån högtrycksvakt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kan du ta em bild på schemat och lägga in här?
Användarvisningsbild
av frasse4
Ahh my bad, jag tolkade det som att motor, låda och ECC var hämtade från 960:n
av VOLVOCOUPE
Motor och låda är från en 960 -91, men 780 fick ECC från -89, så troligen är elschemat från -89 ganska lika som för -87, då 780 hade ACC, enligt vad jag har kunnat läsa mig till.
Användarvisningsbild
av MartinS
Enligt schemat skall du ju kunna mata 12v på stift 2 om du tar bort kontakten till tryckvakten på torkfiltret, för att slå till magnetkopplingen på kompressorn. Eller ännu hellre låt stift två på tryckvakten gå till kompressorn och mata in 12v på stift 1, men då behöver du kapa kabeln så du inte matar in 12v in till ECC'n "bakvägen". Tänk på att kylfläkten då inte startas som den sig bör när kompressorn går.
av VOLVOCOUPE
Har hittat felen. Drog en ny ledning från tryckvakten ner till kompressorn och ersatte fläktstyrningen (nr 499 på mitt schema) med den satt där innan. Jag bytte ut den tidigare med en som inte hade samma nr, men som kom från en 960. Nu startar kompressorn och tempen regleras via ECCn.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]