Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev: Jodå, jag har bra koll. Kanske mest på äldre oljor men ändå.... Jag vet att det som idag säljs som helsyntet är "modifierad" ur mineralolja. Enligt vad jag lärde mig en gång för länge sedan (80-tal jobbade som bilmek då) på en kurs om den då nya syntet oljan var att mineraloljan "förtunnar" man med tillsatser. Därför är det viktigt att byta i tid för när tillsatserna "slits ut" blir oljan tjockare. En TYP AV SYNTET olja är en "förfinad" mineralolja (har raffineratd bättre) och "förtjockar" den med tillsatser. Därför är det viktigt att byta i tid för oljan blir tunnare när den slits. Sedan är det det där med körsätt. Ska du "få ut" 3000 mil mellan bytena får du aldrig stänga av motorn. När vi köpte VW-n jag skrivit om var det 3000 mil mellan bytena, oavsett körsätt. Därför blev det fruktansvärt fel många gånger med massor av motorras som följd.
P.S jag bytte vevlager som ren säkerthet när jag hade tråget nere
D. S
Stämmer inte, moderna oljor blir tunnare när de bryts ner.
Du menar antagligen oxidering vilket man undviker om man följer oljebytesintervallerna oljorna är gjorda för.
Det gäller samtliga oljetyper.
Sen det är inte oljans fel att biltillverkaren ställer orimliga oljebytesintervall.
Med en grupp 3 mineralolja som säljs som helsyntet i VW fallet.
Riktiga helsyntets oljor: grupp 4 PAO/GTL är mycket oxideringsstabila dok.

Men visa gärna ett oljetest på valfri "helsyntet" som blir tjockare efter 1500-2000mil och ett år.
Senast redigerad av 7 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
KalleJ skrev:Men visa gärna ett oljetest på valfri "helsyntet" som blir tjockare efter 1500-2000mil och ett år.
Som jag skrev, detta var en kurs (betald) som jag gick på 80-talet.
Men så länge jag inte blir övertygad om att dagens syntet oljor skulle skulle vara bättre än mineral olja med en bytesfrekvens på 500 - 800 mil lär det bli mineral eller semisyntetisk i framtiden också.
lennarte skrev: Subarun vi har nu är ju garanti på och gratis service, men när garantin går ut blir det nog mineral eller semisyntetisk olja i den också. Har hittat en mineralolja som uppfyller specen som Subaru kräver men den säljs inte i Sverige. Här är "vi" helt insnöade på syntetisk olja och långa bytesintervaller
Du som är insnöad på helsyntetisk och mineral och gör svepande generaliseringar utan kunskap.
Leta upp bra oljor istället så du inte har sönder avgasreningen på din nya bil.
lennarte skrev:
KalleJ skrev:Men visa gärna ett oljetest på valfri "helsyntet" som blir tjockare efter 1500-2000mil och ett år.
Som jag skrev, detta var en kurs (betald) som jag gick på 80-talet.
Men så länge jag inte blir övertygad om att dagens syntet oljor skulle skulle vara bättre än mineral olja med en bytesfrekvens på 500 - 800 mil lär det bli mineral eller semisyntetisk i framtiden också.
Återigen svepande generalisering. Det är stor skillnad mellan olika "helsyntetiska" oljor.
Jag byter olja en gång om året på andra bilen och 2 gånger på första bilen . Nu är första bilen (i princip) helt ny så jag får inte röra den än (garanti) men alla dom andra "första bilen" har jag gjort så och det har fungerat alldeles utmärkt. Förutom då förra förra bilen som jag skrivit om. Men efter ordentlig rengöring och några 100 mil med mineralolja så fungerade i flera år för oss. Och hittills i 2 år för nya ägaren
TommyP86 skrev: fre 19 maj 2023, 19:57 1,8t var ju ökänd för helt fel oljespec/intervall. Inte ens chans att a3/b4 skulle klara det på flera 1000 mil i en överladdad motor med i bästa fall 3,9 liter olja.
AWT motorn, 3.5l olja, inkl. ett "rejält" stort oljefilter. Det var en helt underbar bil att åka i och köra vi (frugan) hade den i 16 år :-o :-o
Jag hade gjort som många andra föreslagit. Bytt olja och filter väldigt ofta nu i början. Är ju bara att byta på ofta till du ser att det tar längre och längre tid för oljan att bli svart.

Först då när det börjar se bättre ut hade jag testat med invändig motortvätt, hällt i en burk före ett oljebyte, kört 10-15 min på tomgång och sen bytt olja och filter.
Just nu får du med en sådan burk invändig motortvätt om du handlar på oljemagasinet.se för minst 200 kr. Ange rabattkod "BJORK2305" (Gäller hela maj månad 2023)
(Jag har inget med detta att göra. Såg det själv på Youtube)

På med sommarsulor och fälgarna jag ren[…]

Den ska sitta över handbromsjusteringsskruven[…]

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]