- fre 19 maj 2023, 18:23
Du menar antagligen oxidering vilket man undviker om man följer oljebytesintervallerna oljorna är gjorda för.
Det gäller samtliga oljetyper.
Sen det är inte oljans fel att biltillverkaren ställer orimliga oljebytesintervall.
Med en grupp 3 mineralolja som säljs som helsyntet i VW fallet.
Riktiga helsyntets oljor: grupp 4 PAO/GTL är mycket oxideringsstabila dok.
Men visa gärna ett oljetest på valfri "helsyntet" som blir tjockare efter 1500-2000mil och ett år.
lennarte skrev: Jodå, jag har bra koll. Kanske mest på äldre oljor men ändå.... Jag vet att det som idag säljs som helsyntet är "modifierad" ur mineralolja. Enligt vad jag lärde mig en gång för länge sedan (80-tal jobbade som bilmek då) på en kurs om den då nya syntet oljan var att mineraloljan "förtunnar" man med tillsatser. Därför är det viktigt att byta i tid för när tillsatserna "slits ut" blir oljan tjockare. En TYP AV SYNTET olja är en "förfinad" mineralolja (har raffineratd bättre) och "förtjockar" den med tillsatser. Därför är det viktigt att byta i tid för oljan blir tunnare när den slits. Sedan är det det där med körsätt. Ska du "få ut" 3000 mil mellan bytena får du aldrig stänga av motorn. När vi köpte VW-n jag skrivit om var det 3000 mil mellan bytena, oavsett körsätt. Därför blev det fruktansvärt fel många gånger med massor av motorras som följd.Stämmer inte, moderna oljor blir tunnare när de bryts ner.
P.S jag bytte vevlager som ren säkerthet när jag hade tråget nere
D. S
Du menar antagligen oxidering vilket man undviker om man följer oljebytesintervallerna oljorna är gjorda för.
Det gäller samtliga oljetyper.
Sen det är inte oljans fel att biltillverkaren ställer orimliga oljebytesintervall.
Med en grupp 3 mineralolja som säljs som helsyntet i VW fallet.
Riktiga helsyntets oljor: grupp 4 PAO/GTL är mycket oxideringsstabila dok.
Men visa gärna ett oljetest på valfri "helsyntet" som blir tjockare efter 1500-2000mil och ett år.
Senast redigerad av 7 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
S80 10' 2.5FT+