Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vet inte vad den där "grejen" var i en av "pryllådorna" på bilden ovan, men den var i metall och satt som satan själv. Det fina tyget i lådan är urklippt efter den, så en sådan måste jag hitta någonstans.
Finns det enkla låskolvar som fungerar som kontakter? Det vore perfekt att sätta en sådan djupt inne i en av lådorna.
Skarvar i motorrummet så slipper jag förstöra originalkabeln.
För att veta vad solenoiden drar, kopplade jag helt enkelt in en säkring tills den slutade gå sönder, och det var betydligt mindre än jag trott. Kopplade loss tändspolen så att jag kunde nöta ett tag för att se att den höll. 7,5A räcker, men jag kommer ändå säkra av den till 10A. 7,5 * 12 = under 90 watt, med andra ord. Det är inget att bråka om. Klarar man på en 1,5 mm² kabel. Trodde det skulle vara betydligt mer, faktiskt.

Säkrings testet.
P_20250317_152921.jpg
P_20250317_152921.jpg (3.42 MiB) Visad 41840 gånger
Ingen aning vad den använts till, den var ej inkopplad.
P_20250317_162409.jpg
P_20250317_162409.jpg (2.18 MiB) Visad 41840 gånger
Får väll lägga in en substitut matta medan jag letar efter ett nytt inlägg om det inte finns nytt att få tag på?
P_20250317_163050.jpg
P_20250317_163050.jpg (3.12 MiB) Visad 41840 gånger
Finns det något sätt att se vilken som är ABS lampan? Inte kollat haynes än kanske står där?
P_20250317_162352.jpg
P_20250317_162352.jpg (2.63 MiB) Visad 41840 gånger
Uttaget i som är monterat i facket verkar vara ett 16A 12v uttag, det där var rätt vanligt förr i både lastbilar, bilar o båtar. Ganska bra då det ger bättre kontakt än vanliga ciggtändaruttaget, har själv några såna min segelbåt.
//Chris
Chris72 skrev:Uttaget i som är monterat i facket verkar vara ett 16A 12v uttag, det där var rätt vanligt förr i både lastbilar, bilar o båtar. Ganska bra då det ger bättre kontakt än vanliga ciggtändaruttaget, har själv några såna min segelbåt.
//Chris
Funderade på om det kunde varit något uttag till någon speciell manick av något slag. Vet inte varför den inte var inkopplad? De kanske inte kom så långt?
Ska nog åka till biltema och köpa lite svarta anonyma kablar imorgon. Funderar på om man kan klä ena polen på solenoiden med lite gummi eller kanske vulktejpa den så kan de hålla på och peta med en pinne bäst de vill, allt som gör det lite svårare att få igång den för dom gynnar mig.
Svårt att hitta en plats knappen ska sitta på. Kablar och alla skarvar, kopplingar är klara nu är det bara platsen kvar. Har insett att det nog bara är att sätta ihop allt igen och sedan kika runt på vart som kan vara bra. Blir den för bökig att komma åt från förarplatsen kommer den inte användas så det är en fälla man inte får ramla ned i. Samtidigt ska det inte vara en uppenbar plats där man kollar först.
vad är det för instrument lampor till denna? Är det dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000046310
P_20250319_100158.jpg
P_20250319_100158.jpg (1.7 MiB) Visad 39290 gånger

Hittat en plats som duger till kontakten. Letar man hittar man men för opportunisten som ska hem från krogen(som jag oroar mig mest för) kan det bli lite bökigt. Ska väll i framtiden leta fram ett bättre sätt vem vet kanske sätter jag in detta:
Saabens startspärr system, vilket as det var att få bort, bara svarta kablar till allt.
P_20240112_092109.jpg
P_20240112_092109.jpg (2.63 MiB) Visad 39290 gånger
Detta larm hade ärgat sönder totalt, så det var inget vidare. Därför pumpen gav upp, det var avstängt men inte urkopplat så mycket gick i genom detta tills ledbanorna ärgade av. Nu när det är borta har helljus och lite annat slutat fungera på saaben.
20221124_180737.jpg
20221124_180737.jpg (2.91 MiB) Visad 39290 gånger
Rätt glödlampor, visste inte ens att de blåa fanns på Biltema, bra att veta. Usch ja, TG 600 larmet, var inte det bästa som Touchguard gjort, betydligt sämre skyddade än de äldre larmen. felsökte på ett sånt som en stackare satt i en båt, du kan ju tänka dig hur det såg ut i den miljön..... Det ryktades om att de slutade lacka kretskorten o förbilliga produktionen på slutet innan Touchguard försvann.
Hm, var du skall sätta killswitchen, måste ju sitta lite dolt med, lite kul hade varit med en sån där brytare med nyckel o satt den i facket där uttaget satt som du tog bort, vet att jag sett nånstans i mina gömmor en sån brytare, eventuellt i alla fall.
//Chris
Jag har ett prylfack i halva dubbeldin-hålet på min bil som är öppet upptill. Hade jag inte haft modern immobilizer hade jag nog satt en sån klassisk vippbrytare med pinne på nåt vis så den gick nå genom hålet på toppen av prylfacket.
Har satt den i ett av prylfacken långt bak. inte världens bästa men bättre än inget. Funderar på ett till ställe. På saaben har jag 2. en jätte enkel som går till pumpen och en svårare som går till ECU'n. Tanken är att har man 2 och en är enkel att hitta så kommer de böka med den istället för att leta efter en till.

Jag tror sladden går till något mer än solenoiden. Står jag på tomgång(ca 900rpm) och stänger av solenoiden med knappen så ökar tomgången till ca 1300 rpm. Gick ut och tittade om några lampor eller något slocknat men inget. Så vad går den mer till tro?

Bromsarna tar ganska så rakt, drar väl lite lite snett men det sliter nog in sig, ABSen fungerar nu, lampan håller sig släkt. När jag slirade lite på grus så kände jag av den. Kopplingen tar nästan direkt. så jag ska "ful köra" i ett par veckor och sedan besiktiga, har mycket jobb och en skidresa inbokad. Givetvis bara köra lite smått i området och panikbromsa när ingen är nära :-)

Lådorna i mitt konsolen sitter lite dåligt och har alltid gjort det på bilen, är det något man kan fixa lätt, kanske lite lim eller sånt där "svart klet" som håller sig klibbigt i årtionden, vet inte vad det heter.

Kan leta upp touchguard alarmet sen, riktigt mycket fukt skador och INGET fuktskydd alls.

Nu kommer det roligaste, att städa garaget :bored:
Vad kul att allt verkar funka, speciellt ABSen. Knepigt att killswitchen kan påverka tomgången, har för mig att åtminstone på vissa kopplas radio, halvljus, fläkt m.m bort medans startmotorn jobbar. Tror att min 940 gör så, i alla fall var det så min 760, men inget jag direkt funderat på hur det varit kopplat, men hur det kan påverka tomgången är ju knepigare, men spelar nog ingen större roll.
Bromsarna lär slita till sig, jag bytte skivor för några veckor sedan, men behöll de gamla klotsarna (bytta för 500mil sedan) och de slet till sig ganska snabbt.
Vilka lådor i mittkonsollen tänker du på? Lilla facket o facket för radion? Svarta kletet kallades förr för "Volvokitt" funkade till det mesta, men skall ju egentligen inte behövas om alla hakar o skruvar sitter på plats.
//Chris
Lilla facket ovanför askkopen åker ut när man öppnar askoppen, det böjer sig utåt.
Får se om jag listar ut vad volvo kitt egentligen heter. Stötte för första gången på det på en byggarbetsplats. Svarta rullar med ett lager papper emellan så de inte klibbade ihop till en enda stor boll.
Sökte på volvo kitt men det gav inget.

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]