Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
Nu startade den! Kopplade en + kabel direkt från batteriet till 15 på tändspolen. Starta på första försöket. Vart kommer den kabeln från annars? Tändnings låset? Om de skulle vara det som är trasigt kanske man kunde sätta en vippbrytare i bilen från batteriet till tändspolen? Borde väll fungera?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du mäter på batteriet vid startförsök respektive vid tändspolen så ska det inte skilja mycket, kanske 0,3 - 0,5V. Annars har du spänningsfall på vägen. Hur är statusen på batteriet? Är det kanske gammalt, misskött, dåligt med vatten? Vad är spänningen på batteriet i vila? Under 12, 4V några timmar (dagen efter) du laddat det tyder på att det är på väg att "ta slut". 10V på batteriet vid startförsök är inget "höjdar resultat" även om det inte katastrofalt heller.
av abel1
Kan mäta och kolla det sen. Batteriet är varken nytt el gammalt nått år bara. Men borde den inte startat med startkablar då? De gjorde den ju inte.....
av abel1
Mätte nu och de var nästan lika på batteri och vid tändspolen. Och mäter jag mellan 1 och jord är de 12v och mellan 15 och jord åxå 12v. Men prövade nu igen att koppla kabel direkt från batteri och 15 som igår men nu starta den inte??? Fattar inte....
Användarvisningsbild
av lennarte
abel1 skrev:Fattar inte varför jag får 12v mellan 1 och jord..? Är inte 1 jord?
abel1 skrev:Vart går kabeln från 1 och kabeln från 15? Är de 15 som går till tändningslåset?
I princip har du rätt. 1 går mellan tändspolen och jord och 15 mellan tändlås och tändspole. Men mellan 1 och jord där finns (enkelt uttryckt) elektroniken som styr när gnistan ska komma. Och (fortfarande enkelt uttryckt) är det skilnaden jord och inte jord (lampan blinkar) som generar gnistan. Så om motorn står stilla kan det vara antingen jord eller inte jord. När motorn går runt växlar det mellan jord och inte jord, därför blinkar provlampan.
av abel1
Men med bara tändningen på mäter jag 12v mellan 1 och jord på tändspolen. Och lika mellan 15 och jord. Ska de vara så alltså?
Har troligen lokaliserat felet nu till glapp i tändningslåset. Tänkte pröva att sätta en knapp brevid istället för att byta ut tändplattan på tändningslåset. Blir det rätt att ta från 50 och 15 samt jord bakom tändningslåset.?
av abel1
Nu starta den tvärt 5 gånger i rad dock svår startad. Och går ojämnt o skjuter.... så var nog inte tändningslåset heller...blir inte klok på denna bilen.... :mad: :mad: :mad:
Vet inte vad mer de kan vara... kan de vara data boxarna? Eller btr? Prövade att suga i vakum slangen kommer inge bensin men man känner ju smaken
Användarvisningsbild
av lennarte
Om den "skjuter" i insug eller avgas är det antingen tändläget står fel, tändkablarna felkopplade eller så får den för lite bränsle. Förutsatt att tänddelar (lock, rotor, kablar) är i gott skick. Gnistan hoppar alltid lättaste vägen
Fel tändläge kan du inta ha på en motor med EZ116K tändsystem (LH 2.4 insprutning),

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussninga[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]