Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tomolo
Bra poäng, mätte nu på pinne 13 på styrenhet för insprut och fick identiskt värde som givaren. Borde räcka att mäta den eftersom den styr tomgångsventilen? Eller måste jag gräva fram tändningsboxen?

När jag ändå är i farten ska jag passa på att mäta utstyrd spänning till ventilen vid lite olika situationer.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av rd350
Dum fråga kanske men du har kollat insugspackning och slangen mellan luftmassemätare och spjäll? Packningen till insuget går nästan alltid sönder på undersidan av röret.
av Tomolo
Packning spjällhus/insug är bytt men inte insugspackning om du tänkte på den? Kollat så gott jag kan alla slangar efter LMM

av rd350
Tänkte på packning mellan topp och insug. Spreja med startgas så märker du om tomgången förändras. Man brukar kunna se att packningen hänger ner under insuget när den gått sönder.
Användarvisningsbild
av frasse4
Om du justerat spjället så det är så lite öppet som möjligt borde väl motorn stanna om du klämmer ihop slangen till tomgångsmotorn. Det gör den på min 940, iof har jag inte justerat spjället någon gång på den.
Användarvisningsbild
av lennarte
När min tomgången på motor var som värst kunde de stanna på 2500 varv, för att nästa gång vara nästan normal. Klämma slangar hjälper inte i så fall. På min motor hade gasspjället lossnat från spjällaxeln. Inte så det satt helt löst, men det kunde "röra sig" lite. Jag tog isär spjällhuset helt, tog ut spjäll och spjällaxeln (visade sig vara sprucken vid ena skruven) och med slippapper slipade bort alla slitkanter så hela spjällhuset blev slätt "som en barnbrumpa". Även spjället (även kanten på spjället) slipades med fint papper. När jag monterade ihop det satte jag spjället lite löst på axeln så det kunde röra sig lite. Sedan knackade jag med en liten kulhammare på spjället så det verkligen "bottnar" och "fastnar" i stänkt läge. Tittar man mot ljuset så ska det i praktiken vara helt tätt. Därefter Locktite på skruvarna och dra fast. Sedan skruva in stoppskruven så spjället inte längre fastnar i stängt läge (det är det den är till för). Jag har justerat ut stoppskruven ett ¼ varv från 0-läget och motorn stannar om jag klämmer ihop slangen till tomgångsmotorn. Tomgången ligger på c:a 850 - 900 varv. Ibland stannar den till en kort stund på c:a 1100 innan den går ner till tomgång
av Tomolo
Först - stort tack för alla svar!

Nu har jag kollat på utstyrd spänning till tomgångsventilen under körning. Intressant! Kan konstatera att när tomgången är okej styrs ventilen med ca 9,5-9,7 V. Vid hög tomgång styrs med ca 9-9,3 V. Jag tolkar det som att styrenheten försöker åstadkomma en förhöjd tomgång (och lyckas med det). Nu är frågan vad som gör att motorstyr vill ha förhöjd tomgång? Har än så länge kollat att insignalen från AC är ok vid av/på. Finns andra insignaler som kan ge begäran om förhöjd tomgång? Fortfarande så att omstart i fart hjälper.

Har inte kollat insugspackning än men ska. Kan ju fortfarande vara en bidragande orsak.
av Tomolo
Lite uppföljning. Mätte spänning från tempgivare på pinne 13 och tyckte jag fick för höga värden jämfört med kurvan. Bytte därför givaren och slängde i ny insugspackning. Hade höga förhoppningar men gjorde ingen skillnad.

Vilka andra insignaler kan ge begäran om hög tomgång? Jag hade dessutom lambda 1.03 på besiktning, lite väl magert?

- LMM (kan jag mäta om den ger rätt värden? Den är ju inte utanför range iaf eftersom jag inte får felkod).
- Lambdasond (svår att mäta eftersom den reglerar ständigt)
- Varvtalssignal från tändstyrenhet (borde ge dålig gång i övrigt om fel?)
Screenshot_20201025-205242_Drive.jpg
Screenshot_20201025-205242_Drive.jpg (56.21 KiB) Visad 247 gånger
Screenshot_20201110-124344_Chrome.jpg
Screenshot_20201110-124344_Chrome.jpg (70.7 KiB) Visad 247 gånger

av Tomolo
Ulf965 skrev:Jag hade problem med hög tomgång på min 940. Bytte massa delar tyckte det blev bättre men inte bra. Det slutade med att jag bytte styrenhet till insprutning, efter det har det inte varit några problem. Vad det var som krånglade i styrenheten blev jag aldrig klok på.
@Ulf965 hade du samma fenomen, att tomgången blev normal efter omstart av motorn? Börjar nästan misstänka bugg i styrenhet.

Hittade en på Volvoforums.com som hade exakt samma problem men han fick aldrig ordning på det trots byte av ECU, LMM, Lambdasond, tempgivare...

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]