Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1406740
Både "inre och yttre" kulor ser Ok ut. Ingen vätska har runnit ut innan jag började "ta isär" något. Börjat fundera på lagret i svänghjulet (vevaxeln) men då borde inte pedalen "gå lätt". Går det bra får vi veta i veckan :-) :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1406833
Sitter på altanen med en välförkänt kopp te.
Har hängt upp motorn,
IMG_20201012_152221.jpg
IMG_20201012_152221.jpg (601.36 KiB) Visad 445 gånger
Skruvat bort kardanstången och lossat allt. Gjort en "konsol" som jag fäst med spännband
IMG_20201012_152431.jpg
IMG_20201012_152431.jpg (860.48 KiB) Visad 445 gånger
Har en halv cm spricka mellan motor och sprängkåpa så det är nära nu....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1406850
Andreas12 skrev:Spännande...
Får säga att det var smidiga hemmabygge du gjort..
Jobbar man ensam får man "tänka till". Det är inte roligt att få en växellåda på fingrarna.....
Växellådan borta och solfjädern helt paj (trodde jag) Det skiljer nästan en cm på höjden mellan dom övre och nedre "fingrarna.
IMG_20201012_160223.jpg
IMG_20201012_160223.jpg (354.19 KiB) Visad 436 gånger
Inte lätt at se på bilden, men ett" tränat öga kan nog se det. När jag fått ner kopplingen ser man tydligt felet. Lamellen på en sida har delat sig vid nitarna och "spruckit upp" i småbitar så det har hamnat dubbla lameller på ett ställe och en halv på ett annat. Så tryckplattan är kanske hel...
IMG_20201012_161249.jpg
IMG_20201012_161249.jpg (521.66 KiB) Visad 436 gånger
Får kolla litepå "nätet" i kväll, kopplingen till "min" 745-a är 3 gånger dyrare än en "vanlig" kopping och finns inte till "lågpris" på t.ex Biltema. Det är inte samma som till turbomotorerna heller, vet dock inte vad som skiljer (svänghjulet kanske???)
av Andreas12
#1406856
Oj..ja det var kanske inte så konstigt kopplingen inte ville längre..
Vad jag fattat det som är det samma storlek som om jag kollar mitt regnr..230mm
Att din är 16 Vent borde inte spela roll.
Kanske tryckplattan som skiljer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1406883
Beställt, www.trodo.se.
Kopplingssats SACHS 3000 449 001 27_3000_449_001 1 2 784 kr
Packbox, vevaxel REINZ 81-25587-10 10_81_25587_10 1 54 kr
Oljetryckskontakt FAE 12390 159_12390 1 57 kr
Impulsgivare, vevaxel BOSCH 0 986 280 401 25_0_986_280_401 1 404 kr
Leverans 49 kr
Totalsumma 3 348 kr
Vevaxeltätningen kan man ju inte låta bli att byta när man är så nära och impulgivaren lika så. Den verkar omöjlig att nå p.g.a torkfiltret när växellådan är på plats. Oljetryckskontakten tror jag läcker lite så den "åkte med"... Nu blir det demontering, tvätt och rengöring av svänghjul och byte av vevaxellager. ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1406923
Ja det är ju likabra att byta så mycket som möjligt när man ändå har skiten nere :-)
Finns väl inget värre än om man slarvar med det, och sen en vecka senare blir det fel på den saken man inte böt så ALLT jobb måste göras om igen(i det här fallet, plocka ner växellådan).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1407114
Igår tog jag bort svänghjulet, lagret i vevaxeln och svänghjulsgivaren. Även vevaxeltätningen är borta. Den var stenhård, så då kanske motorn slutar droppa olja på bilbesikningens golv. Bytte tidigare i år packningen till ventilkåpan. Det blev bättre, men inte bra. Har även beställt "plastpinnen" i växelspaken (till backspärren) som jag kört utan i något år. Ska bytas nu när växelspaken ändå är bortplockad. Håller på nu med att smörja knutkorsen i kardanstången. Där sitter en skruv i korset som jag byter ut mot en smörjnippel, smörjer och skruvar tillbaka skruven. Gjorde samma för 6 - 8 år sedan när jag bytte mellanlagringen. Samtliga kors är original, 32 år och snart 50000 mil. Axel och kors är rejält kraftiga på denna bil, axeln är 70 mm
Användarvisningsbild
av lennarte
#1407167
Hittade inte den förlängda nippeln till korsen. Fick göra en annan lösning. Stansade ut (med huggpipa) en 12x1 mm cirkel i gummi som jag klippte ett 1 mm hål i med min håltång. Lade gummit över smörjhålet och tryckte i fett med med tryckfettsprutan till motorsågkedjan. Det funkade också. Huvudsaken är ju att det kommer i nytt fett. En bild på när skruven är tillbaka, storleken på insexnyckeln är 7/64". Gängan är UNF1/4" om någon ska göra det
IMG_20201014_104747.jpg
IMG_20201014_104747.jpg (757.77 KiB) Visad 372 gånger
Har även "kollat runt" på kopplingssats för Trodo (där jag beställt den) var inte 100 på om den passade. Det är en Sachs koppling där sitter och kollade på nätet var den koppling jag beställt passar till och den passar till B230FK/FT till 940, men är inte samma som till B230FT i 740. Kanske därav problemet. Så nästa vecka ska växellådan tillbaka... :-D
av errim
#1407170
Hej!
Smart lösning. Då håller ju grejerna hur länge som helst (så länge man smörjer).
Din tryckplatta med ojämna solfjädrar kommer väl inte att funka? Blir väl svårt att rikta dessa? Eller ny tryckplatta ingick i kopplingssatsen?
Mvh, Bengt
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]