Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av L3LL3
Har testat det med, dvs. att stega mig igenom alla fel innan jag försöker nolla. Funkar inte. Eftersom lampan lyser direkt när man trycker ner knappen bör det som sagt vara något annat tillvägagångssätt... Vad det nu kan vara? :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Båda systemen är tillverkade av Bosch så det borde gå till på samma sätt...
Systemet måste känna igen tryckningarna så det vet vilket "mode" det ska vara i. "Officiellt" är det 3 sek. för att kolla felkoder. När du ska radera är det 6 sek. släpp knappen, vänta till lampan tänds, tryck 6 sek. släpp knappen och felkoderna ska vara borta.
Användarvisningsbild
av L3LL3
OK, bara så att jag inte missförstår dig/er... När ni trycker ner knappen, lyser lampan då? Enl. de instruktioner som jag har läst för radering ska lampan börja lysa först när man släpper knappen.

/LS
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu har ju jag en -98a med hemmabyggd läsare, principen är dock identisk. Men den lampan lyser när man håller in knappen - inte när man släppt den.

Så här ser kopplingschemat ut för blinkdosa i OBDII-uttagen http://i35.photobucket.com/albums/d157/ ... LC_LED.jpg
OBDI-uttagen är dock kopplade på samma sätt. Pinnen man flyttar i OBDI-uttaget motsvarar kabeln som är kopplad till stift 3 i schemat ovan.
Stift 3 sluter kretsen först efter kretsen blivit sluten X sekunder genom knappen(stift 5 enl. ovanstående schema). Så är knappen inte intryckt är kretsen inte sluten till LED-lampan.

Det är egentligen lite mer komplicerat än så, men försökte förklara det så enkelt jag kunde :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Nu har ju jag en -98a med hemmabyggd läsare, principen är dock identisk. Men den lampan lyser när man håller in knappen - inte när man släppt den.
På min 745 lyser lampan också när du trycker på knappen. När du trycker 3 sek. slocknar lampan när du släpper knappen för att sedan blinka felkoder. Om du håller in knappen 6 sek. så slocknar lampan också, men tänds efter någon sek. Då trycker du 6 sek. till för att radera. Det tog några gånger att få in "snitsen" på det, därför räknar jag till 4, eller 8 i lugn takt. ;-) ;-) P0130
Användarvisningsbild
av L3LL3
Nu blev jag ännu mera förvirrad :-/

Hos mig lyser lampan så länge knappen är intryckt, oavsett hur länge jag trycker. För att få fram felkoderna behöver jag dock bara hålla nere knappen i max 1 sek. Det verkar nog trots allt vara olika system som vi pratar om...

/LS
Användarvisningsbild
av lennarte
I rep.handboken står det "tryck och håll ner knappen 1 till 3 sek" för att få fram felkoder. Och då dubbelt så länge för att radera. Men, för att radera måste du upprepea proseduren. Och det är efter "första trycket" du ska vänta tills lampan tänds, som du ska trycka lika länge till. Det är nog själva tiden som är olik mellan olika boxar, handhavandet är nog detsamma. Kollade felkoder för SRS på en jobbarkompis 945-a, och det tog några försök innan det blev raderat
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja det är lite knepigt att få till det. Sist när jag skulle radera koder på min 940 fick jag inte till det utan tog av batteripolen istället. På min 960 minns jag bara att jag kollade koder en gång, när jag ehrm sladdade lite och automatlådan gick i fel säkert läge

Vad är det för koder du har nu då?
Användarvisningsbild
av L3LL3
Ja, äntligen! Nu kommer vi till det som faktiskt är intressant :-D

Uttag 1: 1-4-3 - Kick-down switch faulty or short-circuit to ground.
Uttag 1: 2-3-2 - Speedomeeter signal absent.
Uttag 2: 3-1-1 - Speedomeeter signal absent.
Uttag 2: 3-1-1 - Mass Air Flow (MAF) sensor burnoff signal too low.

Det som händer är att hastighetsmätaren lägger av lite då och då (två uppenbarliga koder får man nog säga) och när det händer beter sig även växellådan lite märkligt. Dessutom blinkar [W] [S] [E] +Orange pil på instrumentpanelen. Enl. instruktionsboken indikerar det fel i automatlådan, men jag är tveksam. Vad tror ni?

/LS
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle börja med att kolla givaren som sitter på bakaxelklumpen. Kolla att kablarna dit inte är skadade och ta isär kontakten och spreja med elektroniksprej. Blir ofta oxidation i kontakter över tid.

Lådan använder hastigheten för att beräkna växlingspunkter. Pilen i panelen tänds eftersom lådan har felkoder.

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]