Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

frasse4 skrev:Ja ECC är till ACn. De fixar fram delarna på Volvo inga problem. De har sprängskisser med alla delar numrerade på datorn. Som sagt glöm inte tätningen mellan oljefällan och blocket. Den sitter vid det stora hålet som syns på din sista bild. Om du kikar på undersidan av din gamla oljefälla hittar du nog den gamla helt mosad.
Ja den kan nog inte kallas oring längre, snarare en tjockare -än- vanligt -bricka -i -gummi.
Va bra då borde dom lätt kunna hitta vad jag vill ha om jag pekar dom åt rätt håll. åker dit efter jobbet imorgon och beställer, har jag tur så kommer sakerna innan veckans slut och under tiden hinner jag rengöra allting. så då borde jag kunna få klart det till helgen.
Var hos volvo idag och beställde delarna, frasse hade helt rätt att dom hade fina sprängskisser där man bara pekade ut det man ville ha. priserna däremot var väldigt ojämna. oringen till oljefällan kostade 63kr medan oringarna för spridarna kostade 116kr STYCK. jag tror att något annat följde med i varje "set" men i systemet behövde man 4 st "set". nåja kalaset gick på ca 1500kr och då blev det ny packning till spjället och insuget, flammfälla och ovan nämnda o ringar samt oljefällan.
vintern kom tillbaka, ville ju sitta ute och tvätta grejerna i solen med min skål med disel och min tandborste...

EDIT: ska även beställa lite silikonslang från do88 tänkte jag, ingen som vet där man kan få tag på fin slang till ikke turbo bilar? alla sidor med silikon slangar verkar bara ha alla slangar till turbo bilarna, även tomgångsmotor slangar mm men inte till sugisar?
Frågorna slutar aldrig flöda, på bilden här under syns de flesta delarna jag köpte och flamfällan jag har är i metal men den här är i plast, är det rätt?

Bild

Sen har jag "spridar renovering" tror jag? är det något jag ska tänka på när jag lossar spridarna helt eller är det bara dra ut dom, måste dom sitta i samma ordning? tanken var att dom skulle sitta kvar men nu när jag har det här så är det lika bra att fixa med dom också. sen när man ska trycka in spridarna så vill man inte skada o ringarna, funkar silikonspray eller finns det något annat man ska ha?

Bild
volvo740sugmotor skrev:är det något jag ska tänka på när jag lossar spridarna helt eller är det bara dra ut dom
Om du lossar dom 3 skruvar som håller bränsleröret så ska alla spridarna följa med upp. Det kan vara lite "lirkande" men det är o-ringarna som "trögar". Sedan sitter spridarna med ett "clips" fast i bränsleröret.
volvo740sugmotor skrev: flamfällan jag har är i metal men den här är i plast, är det rätt?
Den i metall ersattes för många år sedan för den är nästan omöjlig att få riktigt ren.
lennarte skrev:
volvo740sugmotor skrev:är det något jag ska tänka på när jag lossar spridarna helt eller är det bara dra ut dom
Om du lossar dom 3 skruvar som håller bränsleröret så ska alla spridarna följa med upp. Det kan vara lite "lirkande" men det är o-ringarna som "trögar". Sedan sitter spridarna med ett "clips" fast i bränsleröret.
volvo740sugmotor skrev: flamfällan jag har är i metal men den här är i plast, är det rätt?
Den i metall ersattes för många år sedan för den är nästan omöjlig att få riktigt ren.
fuel "railen" eller va man ska kalla det är kvar hos bilen för jag vågade inte vrida för kung och fosterland med risk att ha sönder något. den verkade sitta väldigt hårt. nedan ser du hur det ser ut. har inte hunnit tvätta den än heller men jag är ledig hela nästa vecka så det" löser" sig höhö. därav frågan om smörjmedel till oringarna då dom var väldigt ovilliga att komma ut, så jag räknar med att dom är lika jävliga att få dit igen.
va bra, ja den i metall såg lite bökig ut.

Bild
Våld och Vaselin löser allt (gammalt verkstadsuttryck... :-D )
Spraya lite WD40 eler liknande på o-ringarna och låt stå någon timme så släpper dom nog.
Vaselin är ett idag ganska bortglömt smjörmedel som användes när jag en gång började som "lue" på en Bilverkstad i slutet på -60-talet. En "lue" var ett lågt stående djur på verkstadsgolvet på den tiden, närmast likt en praktikant idag. Man fick börja men städning och tvättning och en allmän "hjälpande hand". Nästa steg var rundsmörjning och oljebyte, det var mycker sådant förr. T.ex en Volvo PV eller VW 1200 skule smörjas varje 250 mil, modernare bilar (t.ex Amazon) räckte det med 500 mil. Då samband med oljebyte. Detta gäller -50-tals bilar som var mycket vanliga "på landet" då när jag började som 14-åring hösten -67
lennarte skrev: tor 11 apr 2019, 07:05 Våld och Vaselin löser allt (gammalt verkstadsuttryck... :-D )
Spraya lite WD40 eler liknande på o-ringarna och låt stå någon timme så släpper dom nog.
Vaselin är ett idag ganska bortglömt smjörmedel som användes när jag en gång började som "lue" på en Bilverkstad i slutet på -60-talet. En "lue" var ett lågt stående djur på verkstadsgolvet på den tiden, närmast likt en praktikant idag. Man fick börja men städning och tvättning och en allmän "hjälpande hand". Nästa steg var rundsmörjning och oljebyte, det var mycker sådant förr. T.ex en Volvo PV eller VW 1200 skule smörjas varje 250 mil, modernare bilar (t.ex Amazon) räckte det med 500 mil. Då samband med oljebyte. Detta gäller -50-tals bilar som var mycket vanliga "på landet" då när jag började som 14-åring hösten -67
Förklarar din djupa kunskap, brukar se dig här i trådarna och att du även hjälpt mig förr :-)

Så dom jäklarna kan suga sig fast, fast det var nog väntat med tanke på hur hårt fuel railen sög sig fast i top oringarna. Sen antar jag att dom är gamla och hårda.
Tur att man alltid har vaselin burken i bakfickan :-D
Kanske prövar med lite silikon men om inget funkar plockar jag fram burken med salvan :-)
Så dom kom bort med 5-56 och cirkelrörelser, man riktigt hörde hur dom 30 år gamla oringarna släppte från sargen, sen var det bara dra hårt rätt ut så kom dom. efter en snabb titt upptäckte jag "hatten" som jag har ny, en oring, och plastringen. i satsen får jag med 3 oringar men på spridarna verkar jag bara ha 2 en på toppen och en på botten, var gömmer sig den 3dje? skickar med en bild. nått att tänka på när jag monterar bort delarna? sitter dom hårt? kan man bända lite med en liten mejsel eller är det big no no? vill nån se satsen så finns den en bit upp på sida 3.

Bild
Så där nu var dom borta och det var bara 1 oring till nedre delen och en upp till, så man fick med en extra verkar det som? var ute med jobbet igår och har fått nackspärr(min vanliga otur) så vi får se hur mycket jag orkar stå och pilla med det där, sen har jag dessutom de vanliga symtomen efter en blöt utekväll :sick: . men en bild ska ni allt få. få se om jag kommer iväg och köper 2 små krokidil klämmor och ett 9 volts batteri då kan man öppna och stänga dom och få i dom lite kemikalier som förhoppningsvis renar lite iallafall.

Bild
Slänger upp lite bilder. tror även att en spridare har läckt då det var riktigt tjockt med smuts på ett av hålen där de sitter, bakom oringen som ska täta, fick ta en mejsel och skrapa bort skiten för det satt så hårt, inte ens breakecleaner som rår på det mesta hade en chans, kan varit det som gjort att den gått lite konstigt på tomgång.
kort tips om spridarna är att torr kör dom helst inte då vätskan fungerar som kylning, 12 volt funkar men jag fegade och körde på 9 volt, torr testade ett par öppningar (med 12 volt)och då började den lukta lite bränt så gör det inte. den fungerar som tur va men det går snabbt. tänk på att bara "dutta" och håll den inte öppen hela tiden då brinner dom.

Bild
rensning av spridare.
Bild
samma teknik funkar här.
Bild
Känns rätt bra.
Bild
inte färg :-(
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]