Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1300028
Kan vara läckand spridare. Kolla vad en annan hade för fel med samma kod. han skrev så här: : Ett (av flera) fel som kan ge den felkoden är om de två jordpunkterna på insuget är dåliga. Volvo kan säkert ta ordentligt betalt för att inte hitta det felet. Man kapar några centimeter ledning, gör rent och sätter dit nya kabelskor. Man ska nog också se över tomgångsventilen, och ledningarna dit så de inte är skavda.
#1300332
Finns det en femte spridare (kallstart) i insuget? Dom kan läcka igenom bränsle. Alla modeller har inte denna. Koppla i så fall bort och plugga slangen och prova. Denna fungerar bara när det är kallare än -15° så den kanske inte behövs nu.....
#1300482
Nu är det dags att inse att det inte går att fixa bilen.

Startade bilen och lät den stå på tomgång och bli varm när kom tillbaka till bilen lös lambda lampan och samma felkoder är tillbaka 213, 113 och 232 trots att lambdasond är bytt ett antal gånger och även andra saker har bytts ut på mekonomen men inget verkar hjälpa.
Hur märket man om styrenheten för bränslet är trasig? Är den lätt att komma åt?

Gör kanske ett sista försök innan bilen blir skrot.
#1300505
Klart det går att fixa, när du väl hittar felet tänker du varför kollade jag inte det
Ha du studerat denna lista?
viewtopic.php?f=57&t=31891#p209329
Att byta lambdasond är nog det första många gör, men det är oftare så att Lambdasonden ger fel signal till boxen för att den får fel "insignal". Du får helt enkelt mäta dig fram med en bra multimeter. T.ex 2-3-2, har du en liten läcka på avgassigan före katen kan vid vissa tillfällen frisk luft sugas in där och då "larmar" lambdan får hög syrenivå som boxen tolkar som mager blandning och då ökar på bränslemängden. Här
finns en lista om "pinnana" på boxen. Det mäter du med boxen kopplad och en skyddskåpa borttagen så man kommer åt mätpunkter på kabelkontakten
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-in ... or_pin_out
(ta bort "s" I "https" så funkar länken)
Det finns massor av information på nätet, det finns Volvos gröna böcker t.ex. sök på LH2.4 eller LH-Jetronic 2.4 eller liknande.
Är det några felkoder i hål 6 (tändsystenet)
#1306849
Har bytt bränsletrycksregulator och relät till bensinpumpen och samma felkoder återkommer ändå.

Nej inga fel i tändnings uttaget hål 6.

Har slut på idéer nu då det mesta är
utbytt.

Kollade även spjällägesgivaren och den klickar direkt när man gasar.
#1306858
Gick ut för att starta bilen en stund senare då starta den och gick en stund för att sedan gå sämre när man gasar så bluddrade den och svarade dåligt på gasen för att sen dö och nu vill den inte starta alls längre. Har gått igenom de mesta på bilen och som sagt slut på idéer.
#1306865
Har du bytt vevaxelgivare? Kostar 100 kr och tar 10 min att byta. Man vet aldrig. Ställ dig på höger sida skärmen framför bilen och kolla/känn om den är skadad. Testa byta bränslebox vid pass fotterna på höger sida. Kostar 3-400 kr
#1306866
Har precis läst hela tråden igen. Tycker jätte synd om dig. Du har lagt flera tusentals kr på rep och nya delar som ej hjälpt. Inser nu att det inte kan vara vevaxelgivaren som jag tipsat om. Men testa bränsleboxen. Annars får du ta loss nya delarna och sälja dem.........den nya katten tex innan bilen skrotas.
#1307689
Ja tyvärr har jag inte stoppat i tid så därför blev det dyrt. Har bytt massa saker men samma felkoder och samma fel återuppstår hur mycket man än byter.

Får prova att byta bränsleboxen, hur kommer man åt den?
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.