Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

NilsO skrev:Om någon klippt av kontaktstycket på torpedväggen så måste man, tror jag, byta en rätt stor del av kabelhärvan i motorn. Eller så kan man såklart knipsa av ett likadant kontaktstycke på någon skrotad bil och skarva fast det – det är nog det enklaste sättet. Det är praktiskt att lambdasonden är lätt att koppla bort, t ex om man ska arbeta med avgassystemet (och om man ska svetsa i det!).

Men jag måste nog ställa mig lite undrande till varför man inte skulle kunna skarva själva ledningen till lambdasonden genom att löda... Vore tacksam för länk till var signaturen *pettson* har skrivit det!

Jag vet att uppfattningen att man inte kan löda florerar på nätet. Argument som jag har sett är att ledningarna är rostfritt stål (vilket inte alltid stämmer), att sonden drar "referensluft" genom ledningarna (vilket helt enkelt inte är sant) och att det "stör signalen" (vilket heller inte stämmer). Jag tror Bosch en gång rekommenderade att man skulle använda klämhylsor av något skäl, och så har det liksom hängt med.

Jag har lött ihop ledningarna till två lambdasonder på 740/940 utan något mankemang. Den ena gången hade jag själv förstört ledningen genom att nudda den med vinkelslipen :roll:
det är lätt och byta på min bil bara jag får tag i rätt kabel med kontakterna till motorrummet vid torpedväggen sen rätt Lambdasonden med rätt kabelkontakt
NilsO skrev:Antagligen. Man kan se det i VIN-numret på plåten i motorrummet, närmre bestämt på bokstaven på 10:e positionen i VIN-numret.

Numret ser ut ungefär såhär om det är årsmodell 1994: YV1 944 3 83 R 1 123456

Om det är årsmodell 1993 ser det istället ut såhär: YV1 944 3 83 P 1 123456

dvs på 10:e positionen är det ett "R" för -94 och ett "P" för -93.

Det finns nog lättare sätt :)
Jag har en 94a uttagen december-93 o den har gamla bakluckehandtaget. Bara som info. :)

Får mig att fundera över hur man egentligen ser skillnad på 93 och 94 av 940 om man nu inte får använda registreringsnumret eller liknande. Minns inte när nya bakluckehandtaget kom på kombi, eller om det finns andra skillnader.
errim skrev:Här är länk till pettsons inlägg om lambdasond, gäller visserligen 850, S/V70 men mycket intressant:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... nd#p963922
Det tråkiga är att jag inte fått tag i rätt adapter kontakt så just nu har jag inget annat val
Än att skarva oavsett om jag hittar original Lambdasond för har ingen kontakt och sätta i
Har nu satt ihop Lambdasond kablarna med sockerbit och fått släckt lambdalampa kör med biltema lambdan bilen går ändå bra får se om det börja strula misstänker tjuvluft i insugspackning ska bli intressant och se bränsleförbrukningen nästa gång jag tankar
Nu är det nog frid och fröjd med bränsleförbrukningen men bilen går ojämnt gjort rent men den håller inte tomgång när den är kall och när den blir varm ligger den gärna på 1100 rpm kanske mer skit kvar i spjällhus fick felkod 1-2-1 Luftmassemätare men den är hel .känns som sen Lambdasonden gick sönder innan jag märkte det har bilen nog gott fett är väl så att det blir och hålla på att rengöra ett tag efter mycket Kollade på vevhusventilationen den behöver nog förnyas också
Just vandrande tomgång kan ha med finjustering av gasspjället, gasspjällsstoppet och gasspjällkontakten att göra. Det är ganska känsligt innan det blir rätt där.
lennarte skrev:Just vandrande tomgång kan ha med finjustering av gasspjället, gasspjällsstoppet och gasspjällkontakten att göra. Det är ganska känsligt innan det blir rätt där.
ok jag satte bladmått 1mm och lossade tpsen insexskruvarna det klickade . låste insexskruvarna misstänker tomgångsventil för när jag stryper slangen går motorn ner i varv om den inte öppnar och stänger när slangen inte är strypt borde det väl betyda att det är för mycket luft som går ut och vidare in i spjällhuset?
Det är betydligt mer än att justera kontakten. Först, har du haft bort och isär spjällhuset? Efter många år och många mil blir det slitkanter i spjällhuset efter gasspjället. Dessa måste slipas/putsats bort och även själva gasspjället kan behöva putsas i kanten. Om man har loss spjäll och spjällaxeln från spjällhuset är det mycket noga att det justeras in rätt igen. Om motorn går på tomgång och du klämmer åt en av slangarna till tomgångsmotorn så det blir helt tätt så ska motorn stanna, eller i sämsta fall gå dåligt. Det betyder att motorn får luft från någon annanstans än genom tomgångsmotorn

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]