Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoo945
lennarte skrev:Utan att veta för mycket om förre ägaren eller turbotryck i övrigt. Kollat lite på "eftermarknads" turbomätare. Dom flesta "går" till 2bar, någon till 2,2bar. Tvivlar på att Volvos original mätare (utan siffror) "går" såpass högt. Original laddtyck är väl 0,5ba (FTT) och om man "hammaökar" laddet kan man enkelt öka till 1,3, 1,5 kanske. Men om något "gått" fel och den tillfälligt "rusat" till typ 2bar eller något, håller original mätare för det?? Du kanske kan suga i slangen till mätaren och känna om den är tät?? Det ska vara helt tätt, och sätter du tungan för ska du känna om det läcker in luft eller inte. Det sitter förmodligen ett membran av något slag i mätaren som kan vara skadat eller läck på
Turbon är påställd med två brickor på skruvarna till wg, så det ska väl vara rätt stabilt laddtryck utan spikar vad jag förstått.

(Och det sitter en ekonomimätare (den med grön/gul skala) och inte en turbomätare (den med svart/vit skala), bara så vi pratar om samma sak. Fast de kanske funkar på samma vis..)

Återstår kanske bara att byta mäthuset och se. Men det känns inte som det är värt 800-1000 för att se hur mycket den drar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är (ungefär) samma sak. En turbomätare (utan siffror) brukar nog bli mer och mer röd när trycket stiger. Typ sådan här nedan. Denna fungerar som vakuummätare också eftersom AT är inte i ändläget utan i mitten (nästan i alla fall) så på tomgång och körning utan ladd rör sig nålen på vänstra sidan av 0 (vakuum) och när den börjar ladda rör den sig på högra sidan (tryck). Har man då en "ekonomimätare" så brukar den visa med nålen i mitten ungefär vid "ekonomisk" körning, alltså mitt på eller 3/4 på svarta skalan på bilden.
http://www.240.se/instrument/turbotryck.jpg

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]