- tor 19 jan 2017, 08:30
#1141963
(Och det sitter en ekonomimätare (den med grön/gul skala) och inte en turbomätare (den med svart/vit skala), bara så vi pratar om samma sak. Fast de kanske funkar på samma vis..)
Återstår kanske bara att byta mäthuset och se. Men det känns inte som det är värt 800-1000 för att se hur mycket den drar.
lennarte skrev:Utan att veta för mycket om förre ägaren eller turbotryck i övrigt. Kollat lite på "eftermarknads" turbomätare. Dom flesta "går" till 2bar, någon till 2,2bar. Tvivlar på att Volvos original mätare (utan siffror) "går" såpass högt. Original laddtyck är väl 0,5ba (FTT) och om man "hammaökar" laddet kan man enkelt öka till 1,3, 1,5 kanske. Men om något "gått" fel och den tillfälligt "rusat" till typ 2bar eller något, håller original mätare för det?? Du kanske kan suga i slangen till mätaren och känna om den är tät?? Det ska vara helt tätt, och sätter du tungan för ska du känna om det läcker in luft eller inte. Det sitter förmodligen ett membran av något slag i mätaren som kan vara skadat eller läck påTurbon är påställd med två brickor på skruvarna till wg, så det ska väl vara rätt stabilt laddtryck utan spikar vad jag förstått.
(Och det sitter en ekonomimätare (den med grön/gul skala) och inte en turbomätare (den med svart/vit skala), bara så vi pratar om samma sak. Fast de kanske funkar på samma vis..)
Återstår kanske bara att byta mäthuset och se. Men det känns inte som det är värt 800-1000 för att se hur mycket den drar.